Linkker Bus, Tom Granvik

Finse startup Linkker Bus wil ook actief worden in Nederland

De Finse startup Linkker Bus heeft plannen om haar elektrische bussen ook aan de man te brengen aan de Nederlandse markt. Het bedrijf heeft Nederland als een van haar sleutelmarkten aangewezen. Volgens Erik van der Staak, de Nederlandse business developer van Linkker, biedt het bedrijf een propositie die een gamechanger is: “10-jarige contracten kunnen nu al met Linkker bussen kostenneutraal worden gereden.”

Van der Staak: “Als de concessievoorwaarden verbeteren, en elektrische bussen net als trams en lightrail worden beschouwd, met een levensduur van tot ongeveer 25 jaar, dan zijn op termijn kostenreducties van 50 procent mogelijk.”

Linkker Bus

De Linkker bussen rijden nu al al in de steden Espoo en Helsinki in Finland en zullen deze zomer ook gaan rijden in de Deense stad Kopenhagen en in het najaar in de Finse stad Turku, maar directeur Kimmo Erkkilä ziet voor zijn bussen ook kansen in West-Europese steden zoals Parijs en Amsterdam.

Voor de oplaadsystemen wordt in Finland en Denemarken samengewerkt met de Nederlandse onderneming Heliox. Linkker ziet kansen in Nederland – hoewel het een beperkte markt is met ongeveer 5.000 voertuigen. Door de combinatie van een daadkrachtig beleid en de van oudsher ruime ondernemersrol en attitude kan toch binnen een niet al te lange termijn een interessante markt van relatief grote elektrische volumes ontstaan, zo meent Linkker.

Opportunity charging

Er wordt gebruik gemaakt van het zogenaamde opportunity charging waarbij op tussenstops de bus word bijgeladen; dit duurt rond de 2 a 3 minuten. De bussen worden dus niet opgeladen op het depot, maar starten met een volle batterij en laden bij op vaste punten tot het einde van hun rit. Hierdoor is er ook geen grote batterij nodig die extra gewicht en ruimte met zich meebrengt.

Door deze opzet kan de bus 24 uur per dag rijden. De keuze is om alleen elektrische bussen te produceren, Linkker vind dat elektrisch rijden niet alleen qua uitstoot, maar ook in kosten de beste oplossing is. Men ziet vooralsnog geen kostentechnische voordelen in het rijden op waterstof. In de toekomst zullen de kosten voor waterstof dalen, maar de kosten voor elektrisch vervoer zullen sneller dalen.

Energiebesparing

Na 10 jaar onderzoek en ontwikkeling is een concept gelanceerd waarbij de bussen zich onderscheiden ten opzichte van andere producenten door het gebruik van 100 procent aluminium, waardoor de carrosserie lichter is. Dat levert een stiller gebruik en meer energiebesparing op.

Testen in verschillende weerstypen hebben tevens uitgewezen dat de batterijen in de Linkker-bussen onder alle omstandigheden blijven werken. Tom Granvik, medeoprichter en CFO licht de voordelen voor vervoerders toe: “Vervoerders die nu met Linkker bussen rijden hebben concurrentievoordelen ten opzichte van anderen. Men kan een zero emissie-oplossing aanbieden voor gelijkblijvende tot fors lagere kosten. Daarmee wint iedereen; vervoerder, opdrachtgever en in de eerste plaats, de reiziger en wij allen als samenleving.”

Geïntegreerde software

Daarnaast wil het bedrijf zich ook toeleggen op aanvullende diensten zoals het creëren van geïntegreerde software die de batterijduur, onderhoud, rijgedrag en energiebesparing kan meten en terugkoppelen aan de vervoeder. Linkker levert vooralsnog alleen een 12-meter stadsbus, geschikt voor 80 passagiers. Meerdere modellen zijn in ontwikkeling.

Linkker Bus is ook aanwezig op BusVision 2016, 12 en 13 oktober in de Expo Houten.

Niels Singeling

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.