NS is gestart met het verkooptraject van Qbuzz

Spoorvervoerder NS heeft de ING ingeschakeld om de vervoerder te helpen bij de verkoop van dochteronderneming Qbuzz. Daarmee is het verkooptraject van de dochteronderneming van NS echt van start gegaan. Geïnteresseerde mogelijke kopers kunnen zich melden bij ING. “NS zal bij het verkoopproces een zorgvuldig en transparant proces organiseren in het belang van alle betrokkenen”, aldus de vervoerder.

Onlangs werd NS nog bekritiseerd omdat de vervoerder met dochteronderneming Qbuzz gewoon bleef meedingen naar busconcessies. De Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN) noemde dit enkele weken geleden in een brief aan staatssecretaris Sharon Dijksma en minister Jeroen Dijsselbloem ‘onbehoorlijk’, vanwege het strafrechtelijke onderzoek van de FIOD dat nu nog gaande is. NS benadrukte daarop nog maar eens dat ze echt van plan was om Qbuzz te verkopen, maar wel tegen de meest gunstige voorwaarden.

Nieuwe strategie

De reden dat NS de busvervoerder afstoot is dat de spoorvervoerder heeft aangegeven zich nadrukkelijker te willen richten op de kernactiviteiten. Deze nieuwe strategie is bedoeld om de reizigers het vertrouwen in de NS terug te geven, na de onregelmatigheden bij de aanbesteding in Limburg en het Fyra-debacle. Het verzorgen van busvervoer is geen kernactiviteit van NS.

Ook hoopt de NS dat er beter kan worden samengewerkt, wanneer de spoorvervoerder zich alleen nog op het hoofdrailnet richt. “Het maakt ook de samenwerking met regionale vervoerders en lokale overheden minder gecompliceerd – als partners, niet als concurrenten”, aldus NS. “Die intensievere samenwerking is nodig om een goed aanbod van deur-tot-deur te kunnen leveren.”

Qbuzz

Qbuzz verzorgt nu het vervoer in de regio Utrecht, Groningen/Drenthe en in Zuid-Oost Friesland en heeft een omzet van 208 miljoen euro. Ongeveer een jaar geleden klonken ook al geruchten dat Qbuzz verkocht zou worden. Hoewel die geruchten niet werden bevestigd, leek het er even sterk op dat Qbuzz in handen zou komen van de Franse spoorvervoerder SNCF.

Na Kamervragen hierover schreef minister Jeroen Dijsselbloem in een brief aan de Tweede Kamer dat besluiten over de toekomst van NS-onderdelen pas aan de orde zouden komen wanneer NS de heroriëntatie van haar rol op de regionale vervoersmarkt had afgerond. Ook moest de Tweede Kamer nog een reactie geven op het eindrapport van de parlementaire enquetecommissie Fyra.

Lees ook: FMN bekritiseert gebrekkige uitvoering nieuwe NS-strategie

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

4 reacties op “NS is gestart met het verkooptraject van Qbuzz”

Sander Rom|11.07.16|22:22

Ik hoop dat de medewerkers van Qbuzz Qbuzz willen kopen van de Nederlandse Spoorwegen. Zodat Qbuzz in Nederlandse handen blijft en dat Qbuzz niet in buitenlandse handen valt zoals SNCF en Arriva. Dat de medewerkers van Qbuzz doormiddel van crowdfunding willen kopen.

Werner Olde Kalter|12.07.16|14:37

Qbuzz is een naam en verder een lege huls met een paar aflopende concessies.

Een bedrijf dat helemaal op de schop moet.

En nog geen 2.5% winst maakt

Te weinig voor een goed voortbestaan.

Hier in noord Nederland is het een grote puinhoop op de werkvloer met een overmatig ziekteverzuim.

De naam overkopen en dan de hele zaak ontmantelen en totaal opnieuw beginnen.

De vraag is wie koopt een dergelijk ,,bedrijf,,

Eigenlijk moet de koper geld mee krijgen.

Zo slecht staan de zaken er voor.

kees boer|12.07.16|23:21

Waarom nou Qbuzz in een negatief beeld ? Ik reis bij mij in omgeving met regemaat met deze,erg vriendelijk personeel,de Arriva blijft ook nog op z’n poten staan terwijl de DB deze wou verkopen of opkopen

Sander Rom|13.07.16|19:14

Ik zou graag willen dat Qbuzz via beursgang verkocht wordt of dat mensen van Qbuzz van Qbuzz kopen van NS. Doormiddel van crowdfunding. Als ik medewerker was van Qbuzz dan had ik Qbuzz willen kopen samen met mijn andere collega’s van Qbuzz. Zodat ik dan weet dat Qbuzz niet in handen van Arriva en Connexxion. En die twee bedrijven zijn gewoon steltje aasgieren die NS alleen maar kapot willen maken. Vooral de directeur van Arriva is de grootste aasgier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.