Elektrische bus, De Lijn, Brugge

De Lijn wil over drie jaar alleen nog groene bussen kopen

De Vlaamse vervoerder De Lijn gaat vanaf 2019 alleen nog maar bussen kopen met een alternatieve aandrijving. Dit kunnen hybride bussen zijn, maar ook voertuigen die volledig op waterstof of elektriciteit rijden. De Belgische vervoerder is van plan om in 2025 alle stadsbussen op groene energie te kunnen laten rijden en de beslissing om vanaf 2019 geen dieselbussen meer te kopen, moet een snellere omslag in de hand werken. 

De Lijn stelt wel als voorwaarde dat de technologie het in 2019 mogelijk moet maken om alleen nog bussen te kopen met een alternatieve aandrijving. In aanbestedingen wordt de inzet van bussen met een groene aandrijving een belangrijk criterium.

Duurzame technologieën

In september start De Lijn met een aanbesteding voor circa 220 bussen die vanaf 2018 in de gewone dienstregeling ingezet gaan worden. Met deze bestelling wil de Vlaamse vervoerder in ieder geval de meest vervuilende dieselbussen vervangen voor schonere exemplaren. De groene bussen worden ingezet in de stad, terwijl de moderne en minder vervuilende dieselbussen die momenteel in de stad rijden, vanaf dat moment worden ingezet op de streeklijnen. Hybride bussen zijn nu namelijk nog niet rendabel op streeklijnen.

In 2017 start De Lijn met een project met volledig elektrische bussen in enkele Vlaamse steden. Daaropvolgend is de vervoerder van plan om in 2019 een bestelling te doen voor 120 elektrische en hybride bussen. Deze bussen worden waarschijnlijk geleverd in 2020 en 2021. Overigens bezit bezit de vervoerder nu al 217 hybride bussen, rijden er 5 waterstofbussen van De Lijn in Antwerpen en 3 elektrische bussen in Gent.

Vlaamse overheid

De Vlaamse overheid ondersteunt en stimuleert de geplande omslag naar zero emissie. “Deze regeerperiode bestellen we meer nieuwe bussen en trams dan ooit”, aldus Ben Weyts, de Vlaamse minister van Mobiliteit. “Met De Lijn nemen we het voortouw en maken we het openbaar vervoer nog aantrekkelijker.” Voor de vergroening van de busvloot kan De Lijn voor extra financiële middelen ook putten uit het Klimaatfonds van de Vlaamse overheid.

De vervoerder ziet vooral veel in hybride bussen. “De aanvoerlijnen vanuit de streek kunnen zonder uitstoot in de steden rondrijden”, aldus De Lijn. “Daarbuiten rijden ze hybride. Omdat ze remenergie recupereren, zijn hybride bussen tot een kwart stiller en zuiniger. Verder stoten ze ook minder schadelijke stoffen uit.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.