Mercedes Benz Future Bus, Daimler

Daimler Buses laat zelfrijdende stadsbus over openbare weg rijden

De bus blijft altijd precies in het midden van de busbaan rijden, ziet alle obstakels om zich heen en remt daarvoor indien nodig af en halteert bij de juiste bushaltes. En dat zonder enig ingrijpen van een chauffeur. Het zijn enkele specificaties van de eerste zelfrijdende 12-meter stadsbus die Daimler Buses/Mercedes-Benz maandag presenteerde. De bus reed circa 20 kilometer over de Zuidtangent, een van de grootste Bus Rapid Transit-banen( BRT) in Europa en behaalde een maximumsnelheid van 70 kilometer per uur. 

Helemaal toevallig is het overigens niet dat deze bus, de Mercedes-Benz Future Bus, juist in Amsterdam de primeur beleefde. Door de Declaration of Amsterdam is Nederland een koploper in de ontwikkeling van zelfrijdende voertuigen. Deze bus is bovendien volgens Daimler met name geschikt om te rijden op een BRT-baan, waar sprake is van een slimme infrastructuur en waar de externe factoren in ieder geval min of meer te controleren zijn. Op de BRT-baan tussen Haarlem en Schiphol krijgt deze bus in principe alleen met ander verkeer te maken bij kruispunten en met andere lijnbussen die voor of achter de bus kunnen rijden.

Toekomst

Het duurt nog wel even voordat deze bus in de normale dienstregeling kan worden ingezet door vervoerders. Het was enkel de eerste operationele test op de openbare weg. Er gaan de komende tijd nog heel wat extra testen gedaan worden met deze bus. De verwachting is dat de bus het volgende decennium in serieproductie gaat.

Maar ook deze test kostte al behoorlijk wat inspanning. De provincie Noord-Holland heeft samen met Vialis de 19 verkeerslichten die op de busbaan aanwezig zijn laten uitrusten met de nieuwste communicatietechnieken, zodat de bus nu kan communiceren met de verkeerslichten. Hierdoor krijgt de bus in principe altijd voorrang.

Tijdens de testrit over de Zuidtangent werd het intelligente systeem getoond op een scherm in de bus. De reizigers zagen bijvoorbeeld de snelheid van de bus, de afstand tot een stoplicht en de duur voordat een stoplicht weer op groen zou springen. De bus weet dus precies wanneer het stoplicht weer op groen springt en hij weer verder kan rijden. “Verkeer en infrastructuur wordt steeds slimmer”, aldus gedeputeerde Elisabeth Post. “Daarom zijn testen nodig en wij zijn bereid om de infrastructuur aan te passen aan slimme innovaties.”

Semi-automatisch

Het gaat hierbij om een semi-automatisch voertuig. De bus kan grotendeels zelfstandig rijden, maar er moet altijd een chauffeur in de bus zitten. Dit betekent ook dat de chauffeur alert moet zijn, zodat hij op elk moment kan ingrijpen. Zodra de chauffeur zijn gas-, rempedaal of stuur aanraakt, neemt hij het bestuur van de bus over. Op dat moment veranderen de lichten binnen en buiten de bus. Als de autopilot aanstaat, is de bus blauw verlicht. Rijdt de chauffeur, dan branden er witte lichten.

Tijdens de testrit, greep de chauffeur één keer in. Overigens betekent dit niet dat de bus zelf op dat moment een ongeluk had veroorzaakt als de chauffeur niet had ingegrepen, zo stelt projectmanager Peter Schumacher. Het inzicht van de chauffeur kan echter anders zijn dan het inzicht van de bus, waardoor die eerder of anders reageert. Zo hield de chauffeur zijn handen even kort aan het stuur toen een ambulance met hoge snelheid de bus tegemoet kwam.

Techniek

De bus rijdt met behulp van GPS, een tiental camera’s die de omgeving van de bus in de gaten te houden, en radar. Hiermee ziet de bus alle obstakels op de weg voor en achter zich, maar ook om zich heen. Tijdens een proefrit werd dit duidelijk gedemonstreerd. Een groepje fietsers staken ongeveer 100 meter voor ons de weg over. De bus ging even op de rem, om hierna meteen op te merken dat de fietsers de bus zagen en harder begonnen te fietsen om de bus te ontwijken. De bus reageerde daar meteen op door gas bij te geven.

Dit wordt mogelijk gemaakt door het constante conversatie tussen de verschillende systemen. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van een systeem dat al eerder ontwikkeld is door Daimler Trucks. Nu is dit systeem ook intelligent gemaakt. Daardoor krijgt de bus constant een kloppend beeld van de omgeving en de exacte positie van de bus ten opzichte van die omgeving.

Zero emissie

Opvallend is wel dat de maandag gepresenteerde bus niet zero emissie is. Daarmee gaat de fabrikant echter de komende tijd aan de slag. De fabrikant verwacht over twee jaar een zelfrijdende bus te kunnen maken met een hybride of volledig elektrische aandrijfmotor.

Daimler vond het echter belangrijk om nu al de voordelen en mogelijkheden van een zelfrijdende bus te tonen. “De bus lijkt nu niet altijd de meest aantrekkelijke optie voor vervoer”, aldus Hartmut Schick. Hij is wereldwijd verantwoordelijk voor Daimler Buses. “Dat willen wij met deze bus veranderen. De Mercedes-Benz Future Bus biedt meer fuel-efficiency en is veiliger, want in tegenstelling tot een chauffeur is de bus nooit moe of afgeleid. Ook biedt hij meer comfort voor chauffeur en voor de passagiers.”

Verder zitten er ook nu al voor vervoerders voordelen aan deze bus. “Onze Future Bus is verbruiksefficient onderweg en ontziet motor en versnellingsbak. Dat heeft een positief effect op onderhoud, onderhoudskosten, levensduur en beschikbaarheid”, aldus Mercedes-Benz/Daimler. Daimler Buses investeert tot 2020 ongeveer 200 miljoen euro in de verdere ontwikkeling van het portfolio van de stadsbus. Vandaag krijgen vervoerders uit de hele wereld de kans om de zelfrijdende bus te bekijken.

Inge Jacobs

Future Bus, Mercedes-Benz/Daimler BusesScherm Future Bus Mercedes Schermen bus Mercedes

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “Daimler Buses laat zelfrijdende stadsbus over openbare weg rijden”

Ozzi Ko|29.05.17|12:56

Troep. Wat heeft het voor nut
Als er nog steeds iemand aanwezig moet zijn.
Kan je beter de oude chauffeur behouden
Dit kost dubbelop geld

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Daimler Buses laat zelfrijdende stadsbus over openbare weg rijden | OVPro.nl
Mercedes Benz Future Bus, Daimler

Daimler Buses laat zelfrijdende stadsbus over openbare weg rijden

De bus blijft altijd precies in het midden van de busbaan rijden, ziet alle obstakels om zich heen en remt daarvoor indien nodig af en halteert bij de juiste bushaltes. En dat zonder enig ingrijpen van een chauffeur. Het zijn enkele specificaties van de eerste zelfrijdende 12-meter stadsbus die Daimler Buses/Mercedes-Benz maandag presenteerde. De bus reed circa 20 kilometer over de Zuidtangent, een van de grootste Bus Rapid Transit-banen( BRT) in Europa en behaalde een maximumsnelheid van 70 kilometer per uur. 

Helemaal toevallig is het overigens niet dat deze bus, de Mercedes-Benz Future Bus, juist in Amsterdam de primeur beleefde. Door de Declaration of Amsterdam is Nederland een koploper in de ontwikkeling van zelfrijdende voertuigen. Deze bus is bovendien volgens Daimler met name geschikt om te rijden op een BRT-baan, waar sprake is van een slimme infrastructuur en waar de externe factoren in ieder geval min of meer te controleren zijn. Op de BRT-baan tussen Haarlem en Schiphol krijgt deze bus in principe alleen met ander verkeer te maken bij kruispunten en met andere lijnbussen die voor of achter de bus kunnen rijden.

Toekomst

Het duurt nog wel even voordat deze bus in de normale dienstregeling kan worden ingezet door vervoerders. Het was enkel de eerste operationele test op de openbare weg. Er gaan de komende tijd nog heel wat extra testen gedaan worden met deze bus. De verwachting is dat de bus het volgende decennium in serieproductie gaat.

Maar ook deze test kostte al behoorlijk wat inspanning. De provincie Noord-Holland heeft samen met Vialis de 19 verkeerslichten die op de busbaan aanwezig zijn laten uitrusten met de nieuwste communicatietechnieken, zodat de bus nu kan communiceren met de verkeerslichten. Hierdoor krijgt de bus in principe altijd voorrang.

Tijdens de testrit over de Zuidtangent werd het intelligente systeem getoond op een scherm in de bus. De reizigers zagen bijvoorbeeld de snelheid van de bus, de afstand tot een stoplicht en de duur voordat een stoplicht weer op groen zou springen. De bus weet dus precies wanneer het stoplicht weer op groen springt en hij weer verder kan rijden. “Verkeer en infrastructuur wordt steeds slimmer”, aldus gedeputeerde Elisabeth Post. “Daarom zijn testen nodig en wij zijn bereid om de infrastructuur aan te passen aan slimme innovaties.”

Semi-automatisch

Het gaat hierbij om een semi-automatisch voertuig. De bus kan grotendeels zelfstandig rijden, maar er moet altijd een chauffeur in de bus zitten. Dit betekent ook dat de chauffeur alert moet zijn, zodat hij op elk moment kan ingrijpen. Zodra de chauffeur zijn gas-, rempedaal of stuur aanraakt, neemt hij het bestuur van de bus over. Op dat moment veranderen de lichten binnen en buiten de bus. Als de autopilot aanstaat, is de bus blauw verlicht. Rijdt de chauffeur, dan branden er witte lichten.

Tijdens de testrit, greep de chauffeur één keer in. Overigens betekent dit niet dat de bus zelf op dat moment een ongeluk had veroorzaakt als de chauffeur niet had ingegrepen, zo stelt projectmanager Peter Schumacher. Het inzicht van de chauffeur kan echter anders zijn dan het inzicht van de bus, waardoor die eerder of anders reageert. Zo hield de chauffeur zijn handen even kort aan het stuur toen een ambulance met hoge snelheid de bus tegemoet kwam.

Techniek

De bus rijdt met behulp van GPS, een tiental camera’s die de omgeving van de bus in de gaten te houden, en radar. Hiermee ziet de bus alle obstakels op de weg voor en achter zich, maar ook om zich heen. Tijdens een proefrit werd dit duidelijk gedemonstreerd. Een groepje fietsers staken ongeveer 100 meter voor ons de weg over. De bus ging even op de rem, om hierna meteen op te merken dat de fietsers de bus zagen en harder begonnen te fietsen om de bus te ontwijken. De bus reageerde daar meteen op door gas bij te geven.

Dit wordt mogelijk gemaakt door het constante conversatie tussen de verschillende systemen. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van een systeem dat al eerder ontwikkeld is door Daimler Trucks. Nu is dit systeem ook intelligent gemaakt. Daardoor krijgt de bus constant een kloppend beeld van de omgeving en de exacte positie van de bus ten opzichte van die omgeving.

Zero emissie

Opvallend is wel dat de maandag gepresenteerde bus niet zero emissie is. Daarmee gaat de fabrikant echter de komende tijd aan de slag. De fabrikant verwacht over twee jaar een zelfrijdende bus te kunnen maken met een hybride of volledig elektrische aandrijfmotor.

Daimler vond het echter belangrijk om nu al de voordelen en mogelijkheden van een zelfrijdende bus te tonen. “De bus lijkt nu niet altijd de meest aantrekkelijke optie voor vervoer”, aldus Hartmut Schick. Hij is wereldwijd verantwoordelijk voor Daimler Buses. “Dat willen wij met deze bus veranderen. De Mercedes-Benz Future Bus biedt meer fuel-efficiency en is veiliger, want in tegenstelling tot een chauffeur is de bus nooit moe of afgeleid. Ook biedt hij meer comfort voor chauffeur en voor de passagiers.”

Verder zitten er ook nu al voor vervoerders voordelen aan deze bus. “Onze Future Bus is verbruiksefficient onderweg en ontziet motor en versnellingsbak. Dat heeft een positief effect op onderhoud, onderhoudskosten, levensduur en beschikbaarheid”, aldus Mercedes-Benz/Daimler. Daimler Buses investeert tot 2020 ongeveer 200 miljoen euro in de verdere ontwikkeling van het portfolio van de stadsbus. Vandaag krijgen vervoerders uit de hele wereld de kans om de zelfrijdende bus te bekijken.

Inge Jacobs

Future Bus, Mercedes-Benz/Daimler BusesScherm Future Bus Mercedes Schermen bus Mercedes

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “Daimler Buses laat zelfrijdende stadsbus over openbare weg rijden”

Ozzi Ko|29.05.17|12:56

Troep. Wat heeft het voor nut
Als er nog steeds iemand aanwezig moet zijn.
Kan je beter de oude chauffeur behouden
Dit kost dubbelop geld

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.