Arnhem, trolleybus

Euregio investeert 4 miljoen euro in Arnhemse trolleybus 2.0

Voor de verwezenlijking van de trolley 2.0 investeert de Euregio Rijn-Waal 4,3 miljoen euro. Met dit bedrag kan de helft van het project – waarin wordt gewerkt aan een trolleybus die enkele kilometers los van de bovenleiding kan rijden – gefinancierd worden. In het project ‘E-bus 2020-In Motion Charging’ werken verschillende partijen samen aan de ontwikkeling van twee trolleybussen die naar verwachting in 2020 ingezet worden in Arnhem en Renkum.

Er rijden nu ook al trolleybussen door Arnhem, maar de volgende stap is om de Arnhemse trolleybussen zeker 10 kilometer te laten rijden zonder dat het voertuig aan de bovenleiding aangesloten is. Bij een succesvolle proef worden deze vernieuwde trolleybussen opgenomen in de dienstregeling.

Bovenleiding

Vosloh Kiepe is belast met de techniek voor dit project. Volgens dit bedrijf zijn elektrische bussen met een bovenleiding uitermate geschikt om snel in de stad in te zetten. Rainer Besold, algemeen directeur bij Vosloh Kiepe: “De vereiste tijd die nodig is voor het volledig opladen van een 18 meter bus is hoger dan de tijd die bussen doorbrengen op een busstop. Tijdens ‘In motion charging’ daarentegen wordt de bus tijdens het rijden voldoende opgeladen om de bus hierna een tijdje los van de bovenleiding te kunnen laten rijden. Dit is de meest efficiënte en de meest economisch voordelige infrastructuur om in grote en middelgrote steden te gebruiken voor de realisatie van zero emissie-busvervoer.”

Er rijden overigens al jarenlang trolleybussen door Arnhem, maar de trolley 2.0 moet de omslag naar zero emissie in de hand werken.  “Onze regio heeft al jaren het schoonste OV van Nederland”, aldus de Arnhemse wethouder Geert Ritsema. “Met deze stap kunnen we ons vervoer nog schoner maken en wordt Arnhem een Europese proeftuin voor elektrisch OV. Dat past bij onze stad.” Wanneer de trolleybussen los kunnen rijden van de bovenleiding, kunnen ze ook in de streek worden ingezet.

Financiën

De trolley 2.0 kan waarschijnlijk al heel snel in de dienstregeling worden opgenomen. De bus kan namelijk gebruikmaken van een al geteste techniek en een bestaande infrastructuur. Hierdoor kan het het rijden op zero emissie relatief gemakkelijk worden geïmplementeerd. Het is bovendien voordelig voor heel Arnhem, omdat er wordt gewerkt aan een systeem waarmee de remenergie van de trolleybussen opgeslagen wordt in ondergrondse accu’s. Hiermee kunnen elektrische voertuigen van bijvoorbeeld particulieren opgeladen worden.

Overigens investeert de Euregio Rijn-Waal minder dan waar de partijen om gevraagd hadden. Aan de Euregio Rijn-Waal, een Nederlands-Duits samenwerkingsverband waarbij 55 gemeenten en regionale overheden zijn aangesloten, was een bedrag van 4,7 miljoen euro gevraagd, dus 4 ton meer. De regio Arnhem draagt 400.000 euro bij aan het trolleyproject.

Lees ook: Arnhem wil volledige trolley 2.0-busvloot krijgen in de stad

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

2 reacties op “Euregio investeert 4 miljoen euro in Arnhemse trolleybus 2.0”

Wiebe Goossen|26.07.16|20:26

Wel leuk en aardig, maar met vijf kilometer (heen én terug) kom je niet ver ‘in de streek’….

Peter H. Smit|11.08.16|23:12

Tussen Arnhem en Schaarsbergen zou dat dit jaar toch al komen? Als dat niet gelukt is, waarom zal dit dan wel lukken?
En wat heeft Renkum ermee te maken?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.