9292 meest bekende reisinformatiedienst in Nederland

reiziger, bus, bushalte, mobiele telefoon

Reisinformatiedienst 9292 is bekender bij Nederlandse OV-reizigers dan andere reisinformatiediensten zoals NS, ANWB of Google. Bovendien heeft de reisinformatiedienst het grootste aantal gebruikers in Nederland en groeit de waardering voor 9292 nog steeds. 9292 krijgt nu gemiddeld een 7,7. Daarmee helpt 9292 de OV-sector om meer reizigers te trekken. “We zorgen ervoor dat onze gebruikers gemakkelijk en snel gebruik kunnen maken van het OV. Daardoor komt een OV-reis dichterbij, wat zorgt voor meer reizigers”, aldus directeur Stefan Hulman.

Het onderzoek – dat 9292 elke twee jaar laat uitvoeren – werd in 2016 in juni uitgevoerd door onderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy. “Wij zijn harder gegroeid dan onze concurrenten”, aldus Hulman. “Dat is een groot compliment voor ons en de voervoerders, want wij doen dit in opdracht van die vervoerders.”

Onderzoek

Dit onderzoek werd uitgevoerd onder een representatieve groep Nederlanders van 14 jaar en ouder. De spontane naamsbekendheid, wat inhoudt dat de respondenten spontaan met naam 9292 op de proppen kwamen bij een vraag naar een dienst die reisinformatie aanbiedt, is sinds 2011 gestegen van 32 procent naar 58 procent. Wanneer de respondenten een rij namen kregen voorgelegd, kende zelfs 67 procent 9292.

Bovendien bleek 45 procent van de respondenten voor een OV-reis advies op te vragen bij 9292. De respondenten waardeerden 9292 vooral hoog vanwege het complete advies dat de organisatie biedt, de betrouwbaarheid van de informatie en de actualiteit. Hulman: “Het is best bijzonder dat een digitale dienst zoals die van ons zo bekend is. Daar zijn we dus ook trots op.” 9292 viert volgend jaar het 25-jarig jubileum.

Complete reisinformatie

“We merken absoluut dat er meer groei ontstaat wanneer we meer complete informatie bieden over de reis”, vertelt Hulman. “We hebben steeds een groei gemerkt na een uitbreiding van onze informatie.” Hij geeft voorbeelden enkele diensten die 9292 nu aanbiedt, zoals realtime reisinformatie, toegankelijkheidsinformatie, ritprijzen en de mogelijkheid om abonnementen te kunnen vergelijken op de site. Hij verwacht ook dat vervoerders zelf hier voordeel uithalen, met name omdat de drempel om gebruik te maken van het OV steeds lager wordt als er voorafgaand aan de reis een meer compleet beeld kan worden geboden over de af te leggen reis. “Hoe completer de dienst, hoe meer reizigers.”

Uit het onderzoek heeft 9292 ook inspiratie opgedaan voor toekomstige aanvullingen van de dienst. Om dit te realiseren is nog medewerking van de vervoerders nodig. Hoewel reizigers erg tevreden zijn, zouden ze graag willen dat 9292 ook internationale reisinformatie biedt en dat ze via de site van 9292 hun geld terug kunnen vragen als ze vergeten zijn uit te checken. “We werken al samen met Translink en reizigers kunnen via onze website op de site van TLS terecht komen, maar ze willen liever niet doorgelinkt worden. Vooral niet op de mobiele site. Dit kunnen wij realiseren, maar daarvoor moeten de vervoerders wel meedoen.”

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “9292 meest bekende reisinformatiedienst in Nederland”

Gideon Hoogeboom|25.07.16|11:36

Als eerste 9292 staat of stond op/ bij veel vervoerders gepromoot.
Dus echt missen kan je niet en ook zie je precies welke bus etc. je moet nemen.
Zelf de volgende bussen of mogelijkheden.
Je kan zelf zegen dat je alleen met een bus wilt reizen