FlixBus, Postbus

FlixBus neemt intercitybus-netwerk van Deutsche Post over

Het Duitse busbedrijf FlixBus blijft gestaag doorgroeien. De mobiliteitsaanbieder maakte woensdag bekend het busnetwerk van Deutsche Post over te nemen. Daarmee wordt het marktaandeel van FlixBus in de markt voor het langeafstandsbusvervoer nog groter. Het bedrijf wil flink groeien en heeft het voornemen in 2016 50 procent meer passagiers te vervoeren dan in 2015.  

Het eveneens Duitse bedrijf Deutsche Post begon met het exploiteren van intercitybus-vervoer in Duitsland en de omliggende landen, nadat de markt voor het langeafstandsvervoer per bus in Duitsland in 2013 werd geliberaliseerd. Het is echter gebleken dat de opbrengsten van het busvervoer tegenvallen, met name vanwege concurrentie. Om die reden heeft het bedrijf de lijnbussentak verkocht aan FlixBus.

Busreizen

Deutsche Post Mobility is een dochteronderneming van Deutsche Post DHL Group, een bedrijf in de logistieke sector. De zogenaamde ‘Postbus’ rijdt nu naar 120 bestemmingen in Duitsland en naar internationale bestemmingen, waaronder Groningen. De eerste Postbus-diensten zullen vanaf 1 november 2016 in het mobiliteitsplatform van FlixBus worden geïntegreerd.

Het is niet bekend wat FlixBus heeft betaald voor de overname van de Postbus. Volgens FlixBus betekent de overname in ieder geval een netwerkverbetering in de landelijke regio’s, in plaats van de parallelle bussen tussen de grote steden. Hier was op enkele plaatsen sprake van toen de twee bedrijven nog concurrenten waren. FlixBus biedt nu al dagelijks 100.000 verbindingen aan naar verschillende bestemmingen in 20 Europese landen en zegt in 2015 circa 20 miljoen reizigers te hebben vervoerd.

Samenwerking

Behalve de overname van het busnetwerk, willen FlixBus en Deutsche Post ook op andere gebieden gaan samenwerken. Op de verkooppunten van Deutsche Post zullen per het einde van dit jaar ook FlixBus-producten worden verkocht. Andersom gaat FlixBus op haar mediakanalen producten van Deutsche Post tonen. “We zullen daarmee meteen een nieuwe doelgroep voor ons jonge merk bereiken en op de lange termijn meer reizigers van de groene mobiliteit kunnen overtuigen”, zo verklaart oprichter André Schwämmlein van FlixBus de samenwerking tussen de twee partijen.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.