Linkker, elektrische bus, laadpaal

Linkker levert batterij voor elektrische bus met levensduur van 10 jaar

In steeds meer concessies wordt gevraagd om oplossingen voor zero emissie-busvervoer en daardoor groeit de markt voor elektrische bussen. Maar de betrouwbaarheid en de actieradius van de batterijen in een elektrische bus blijven voor veel vervoerders een punt van zorg. De bussen van de Finse start-up Linkker zijn uitgerust met een batterij die tijdens de gehele levensduur dezelfde actieradius blijft behouden.

De batterijen van Linkker-bussen hebben de langste levensduur van alle batterijen in de markt, zo stelt Linkker. “We leveren een batterij die gegarandeerd 15.000 cycles – oplaadrondes – kan meegaan”, vertelt Erik van der Staak van Linkker. “We verwachten zelfs 18.000 volledige cycles. Dat komt neer op een gebruiksduur van 8 tot 10 jaar bij inzet in een stedelijke omgeving.”

BusVision

Deze bus zal dit jaar getoond worden op de beurs BusVision in de Expo Houten en is beschikbaar voor de Nederlandse markt. De bus rijdt al in Finland en in Denemarken. Het gaat om een volledige elektrische, lichtgewicht stadsbus van ruim 12 meter met drie deuren. Die bus heeft 43 staanplaatsen met 4 uitklapbare stoeltjes en 33 staanplaatsen. Momenteel heeft Linkker louter dit model ter aanbieding; in 2017 komt het bedrijf ook met langere bussen.

De bus die Linkker heeft gebouwd heeft een body en chassis dat volledig uit aluminium bestaat. Dit heeft tot gevolg dat dit voertuig beduidend lichter is dan de meeste elektrische bussen. De Linkker-bus wordt standaard uitgerust een hoogwaardige door Linkker zelf ontwikkelde aandrijflijn met een permanente 180 kilowatt magneetmotor en wordt geladen door opportunity charging.

Opladen

Een Linkker-bus heeft in principe een bereikbaarheid tussen de 30 en 50 kilometer op een volle batterij, maar het is niet de bedoeling om zo ver te rijden zonder tussendoor te laden. De bedoeling is dat de bus ongeveer na circa 15 tot 20 kilometer voor een korte periode bijgeladen wordt. Dit duurt bij deze afstanden ongeveer 2 tot 3 minuten per halve slag. “Linkker past opportunity charging uiterst consistent toe”, aldus Van der Staak.

Het is voor de betrouwbaarheid van de batterij beter om de batterij nooit helemaal leeg te laten lopen. “Mocht een vervoerder de batterij iedere keer helemaal leeg trekken, dan is er wel sprake van lichte achteruitgang. Ongeveer 15 procent.” Door een beetje slim om te gaan met de laadinfrastructuur, zal daar echter nooit sprake van zijn, voorspelt Van der Staak. “Zolang er altijd geladen wordt tussen de 90 en 50 procent van het vermogen, garanderen we in de praktijk 100 procent van het vermogen tot het einde van de levensduur van de batterij, dus zeker 15000 cycles.”

Laadinfrastructuur

Daarvoor hoeft zeker niet op elke straathoek een laadpaal te staan. Van der Staak: “Een gemiddelde stadsdienst hoeft maar één of twee laders te hebben. Je kunt dan bijvoorbeeld 10 bussen op die lijn laten rijden. Omdat de batterij niet leegloopt en ook niet langdurig bijgeladen hoeft te worden, kan de bus 24 uur per dag gebruikt wordt.”

Linkker, Schiphol, R-net
Een Linkker-bus in de stijl van R-net

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.