Max Zeumer, FlixBus

Topman FlixBus: geen concurrent, maar aanvulling op OV-markt

Concurrentie voor NS en andere Nederlandse vervoerders; dit werd gevreesd nadat FlixBus circa een jaar geleden bekendmaakte in Nederland binnenlandse busverbindingen te willen gaan aanbieden. Geen onredelijke gedachte, omdat het bedrijf in Duitsland wel degelijk een geduchte concurrent bleek te zijn voor spoorvervoerder Deutsche Bahn. Maar een jaar later lijkt het mee te vallen. “Wij zijn vooral een aanvulling op de bestaande Nederlandse OV-markt”, legt Max Zeumer, de vice-president International Businesses van FlixBus uit.

FlixBus kijkt in Nederland naar de zogenaamde ‘missing links’; verbindingen waarop geen ander goed alternatief voor openbaar vervoer is en waarvan het bedrijf verwachtte dat reizigers er interesse in zouden hebben. Zeumer: “Het blijkt vooraf lastig te zeggen welke verbindingen succesvol zouden worden. We merken nu dat sommige verbindingen heel goed werken en anderen minder. Die veranderen we dus.”

Onevenredige concurrentie

Het besluit om naar missing links te zoeken, is overigens niet volledig een eigen beslissing van de busmaatschappij. Omdat de markt in Nederland niet geliberaliseerd is, zijn er voorwaarden verbonden aan het binnenlands vervoer dat FlixBus kan aanbieden. Er mag in ieder geval geen sprake zijn van een onevenredige concurrentie met de concessiehouder. Het gaat hier meestal om NS, maar dat kan ook een andere vervoerder zijn. Tevens moet het bedrijf altijd ontheffing vragen aan de concessieverlener.

Daardoor is er nauwelijks sprake van concurrentie met bestaande OV-bedrijven in Nederland, denkt Zeumer. “Onze mogelijkheden op de Nederlandse markt zijn gelimiteerd. Maar er is nog steeds sprake van een nichemarkt voor het busvervoer over lange afstanden in Nederland.” Er zijn namelijk genoeg verbindingen waarop een treinverbinding niet tot de mogelijkheden behoort. Verder heeft FlixBus het voordeel om verbindingen uit te kunnen proberen. “We kunnen een verbinding starten en kijken of dat voordelig is”, vertelt Zeumer. “Dit is op economisch gebied veel voordeliger, want we hoeven geen spoor aan te leggen.”

Geschiedenis FlixBus

FlixBus ontstond in 2013 in Duitsland, na een liberalisering van de markt daar. Hierna mochten busmaatschappijen concurreren met treinverbindingen. FlixBus begon met het aanbieden van zowel nationale als internationale verbindingen, ook naar Nederland. Overigens is de markt voor het langeafstandsbusvervoer in Duitsland nu voor het overgrote deel in handen van FlixBus/MeinFernBus.

De kans dat dit ook in Nederland zal gebeuren, is echter minimaal. “De markt in Nederland is beduidend anders dan in Duitsland en in Frankrijk”, aldus Zeumer. “Niet alleen omdat de markt hier niet geliberaliseerd is, maar ook omdat Nederland kleiner en dichtbevolkt is. Bovendien rijden de treinen er heel frequent.”

Verdienmodel

FlixBus is flink aan het groeien, zowel in Nederland als op internationaal gebied. Toch is het geen traditioneel busbedrijf, want FlixBus bezit zelf geen bussen. Het bedrijf werkt samen met buspartners die de ritten verzorgen. Daarvoor sluit FlixBus contracten met touringcarondernemingen; bij voorkeur bedrijven die al enkele jaren ervaringen hebben in de branche. De precieze details van het verdienmodel houdt FlixBus voor zich, maar er is sprake van een zogenaamd revenue share-model, waarbij de winst van een lijn wordt gedeeld met het busbedrijf dat de lijn exploiteert.

Dit houdt in dat er niets verdiend wordt als de buslijn geen succes is, waardoor de buspartner ook risico loopt wanneer de lijn niet succesvol wordt. Dit risico is echter relatief klein, zo laat Zeumer weten. “We bieden per kilometer een garantie aan de busverhuurder. Het grootste risico ligt dus bij ons. Andersom stellen we geen limiet aan de winst die gemaakt kan worden. Hoe succesvoller de lijn, hoe meer het touringcarbedrijf ermee kan verdienen.”

Model FlixBus

FlixBus is eerder een mobiliteitsplatform te noemen dan een OV-bedrijf. De medewerkers van FlixBus regelen vier zaken, namelijk de netwerkplanning – waaronder het rijschema valt -, de beprijzing, de marketing en de ontwikkeling en het onderhoud van de verschillende kanalen waarop de reis geboekt kan worden. Dit maakt van het bedrijf een combinatie van een technologiestartup, een internetbedrijf en een traditioneel OV-bedrijf.

In die hoedanigheid probeert FlixBus om het ouderwetse en wat negatieve idee van een bus te ontkrachten. “Heel veel mensen hebben nog steeds het ouderwetse idee bij een bus: vies, een klein, afgesloten wc’tje en een norse chauffeur, terwijl bussen nu heel modern en schoon zijn, met vriendelijke chauffeurs”, legt Zeumer uit. “Technologie heeft ons absoluut geholpen om van de bus weer een moderne vorm van transport maken.”

Strijd met FNV

Enkele maanden geleden trok vakbond FNV aan de bel, omdat FlixBus de chauffeurs zou dwingen om de wettelijke rij- en rusttijden te negeren. De organisatie zegt juist heel streng op veiligheid te letten. “Wij huren zelf geen chauffeurs in”, aldus Zeumer. “Maar we controleren wel heel strikt op de wetten. Al onze chauffeurs moeten zich houden aan de regels, zowel op nationaal niveau als op Europees niveau.”

FlixBus wilde het commentaar wel serieus nemen en heeft de bestuurderskaart van de chauffeurs gecontroleerd. FlixBus controleert op vier manieren of de partners zich wel aan de gestelde eisen houden. Behalve een constante check van het GPS-systeem, worden reizigers na hun reis altijd om feedback gevraagd, testen mystery shoppers van FlixBus de ritten en controleert het stationspersoneel de bussen van de buitenkant, wanneer de bussen een halte aandoen. Het bleek dat er op de betreffende ritten geen wetten overtreden waren.

Inmiddels heeft FNV Toer in Berlijn met de managers van FlixBus gesproken, zo laat FlixBus weten. Daarin gaven beide partijen aan dat deze onregelmatigheden niet konden en nu werkt FlixBus nauw samen met de FNV. “Het was voor ons ook goed om die feedback te krijgen”, aldus Zeumer. “Veiligheid is voor ons heel belangrijk en we voldoen op bepaalde onderdelen zelfs aan hogere eisen dan wettelijk bepaald.”

Treinen

FlixBus ziet nog veel mogelijkheden voor de toekomst, zowel op nationaal als op internationaal niveau. Met name op internationaal niveau kunnen deze bussen wel degelijk concurreren met treinen. “Treinen zijn nu vaak heel nationaal georiënteerd”, vertelt Zeumer. “Grensoverschrijdend treinvervoer tussen twee landen is nog wel te doen, maar bij meer dan twee landen is het vaak heel lastig. Op internationaal niveau kunnen wij daarom heel goed concurreren met een treinmaatschappij.”

Ook op nationaal niveau ziet Zeumer extra verbindingen ontstaan, al blijft hij stellen dat hier geen sprake is van concurrentie. “Traditionele OV-bedrijven hebben van ons weinig te vrezen. Wij kunnen vooral een aanvulling zijn op de bestaande diensten. We hebben in Duitsland de spoorwegmarkt verstoord, maar de NS heeft een veel beter product dan Deutsche Bahn destijds. En wij bieden geen busvervoer op korte afstanden, dus ook busvervoerders hebben van ons niets te vrezen.”

Nederlandse vestiging

Om verder te groeien in Nederland, wil FlixBus binnenkort een Nederlandse vestiging oprichten. De personen die hier komen te werken, moeten zich met name bezig gaan houden met de marketing van FlixBus. “In Nederland is het nog niet bij genoeg mensen bekend dat FlixBus ook een optie is. We willen dat mensen die de Nederlandse markt en Nederlanders kennen ons gaan helpen met een betere marketing, zodat de naam FlixBus bekender wordt en mensen ook in de bus stappen.”

Inge Jacobs

BusVision, banner

FlixBus zal een workshop geven op BusVision dit jaar. Benieuwd naar de toekomstvisie van deze nieuwe partij in het Nederlandse OV? Registreer je dan nu snel voor BusVision 2016

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Topman FlixBus: geen concurrent, maar aanvulling op OV-markt”

kees boer|22.09.16|21:10

Ik zie de Flixbus inderdaad een aanvulling,ik juich dat toe op meerdere relaties waar geen spoor loopt zoals Rotterdam met diverse plaatsen op Zeeland zoals Goes,Vlissingen,Eindhoven met Turnhout;ook Lelystad zou met Groningen overstapvrij moeten

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.