HTM, bus, Den Haag

Metropoolregio kiest voor inbesteding van busvervoer

De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) wil het busvervoer in de steden Rotterdam en Den Haag voortaan onderhands gaan gunnen aan respectievelijk HTM en RET. De concessieverlener heeft woensdag de voorlopige keuze gemaakt om het busvervoer in de steden niet langer openbaar aan te besteden. Als er geen kritiek op deze keuze komt vanuit de betrokken gemeentes én er vaste afspraken gemaakt kunnen worden met de twee vervoerders, wordt dit besluit definitief na 30 juni 2017. 

Vanwege de invoering van de wet Aanbestedingsvrijheid OV mogen de concessieverleners in de steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht voortaan zelf kiezen of ze het openbaar vervoer in- of aanbesteden. Inbesteden is momenteel ook al het geval bij de railconcessies in deze steden. Deze worden aan respectievelijk HTM en RET gegund. De concessies voor het streekvervoer in Haaglanden en Voorne-Putten en Rozenburg zullen wel gewoon openbaar worden aanbesteed.

Randvoorwaarden

De Metropoolregio zegt de inbesteding van het stadsbusvervoer een kans te willen geven vanwege de ‘historische band tussen de stad en het vervoersbedrijf’. Wel benadrukt de concessieverlener harde randvoorwaarden te stellen aan de onderhandse gunning. Enkele voorwaarden die zijn vastgesteld betreffen een verbetering van de prijs-kwaliteitverhouding ten opzichte van de huidige busconcessies en afspraken over de wijze waarop in de nieuwe concessie 100 procent zero emissie wordt gerealiseerd.

De MRDH wil dat uiterlijk op 30 juni 2017 de afspraken zijn vastgelegd met de RET en HTM over de manier waarop deze vervoerders aan die randvoorwaarden moeten doen. Op dat moment wordt er ook een definitieve keuze gemaakt over het in- of aanbesteden van het busvervoer in de stad. Als er op 30 juni geen afspraken kunnen worden vastgelegd, zullen de stadsconcessies alsnog openbaar worden aanbesteed.

Vervoerders

RET-directeur Pedro Peters liet weten erg blij te zijn met het besluit. Hij noemt het een mijlpaal voor RET en goed voor de werkgelegenheid bij de Rotterdamse vervoerder. “RET zal er alles doen om aan het vertrouwen en de gestelde voorwaarden te blijven voldoen.”

Volgende maand zal de Metropoolregio het concept-Programma van Eisen vaststellen en opsturen naar de betrokken gemeentes, zodat deze gemeenten hun zienswijze hierop kunnen geven. Daarbij worden ook de gevolgen van de voorlopige keuze van het onderhands gunnen opgenomen. De nieuwe busconcessies in de twee steden starten in 2018 en 2019.

Lees ook: Deze week besluit aanbesteding busvervoer Rotterdam en Den Haag

BusVision, banner

Is dit een goede ontwikkeling of is een openbare aanbesteding beter voor het OV? Wat zijn de effecten van een inbesteding op de omslag richting zero emissie-busvervoer? Deze zaken komen dit jaar aan bod tijdens BusVision 2016. Wil je ook meepraten over alle ontwikkelingen in het openbaar busvervoer in Nederland? Registreer je dan nu voor dit tweedaagse evenement, 12 – 13 oktober in Expo Houten. 

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.