NS wil vervangend busvervoer klimaatneutraal uitvoeren

De bussen die NS inzet om treinen te vervangen bij storingen of werkzaamheden moeten vanaf januari 2018 klimaatneutraal gaan rijden. Die ambitie gaat de spoorvervoerder opnemen in de nieuwe aanbesteding van het vervangende busvervoer. NS heeft namelijk onlangs uit een proef met hernieuwbare diesel gemerkt dat klimaatneutraal busvervoer mogelijk is, zonder dat hiervoor technische aanpassingen gedaan hoeven te worden aan de bussen.

Het contract voor vervangend busvervoer wordt in 2017 opnieuw aanbesteed. De NS wil dat ook de vervangende bussen ‘groener’ gaan rijden, omdat de vervoerder de reizigers een volledige klimaatneutrale reis wil aanbieden vanaf 2020. NS heeft al stappen genomen om vanaf 2018 alle passagierstreinen op windenergie te laten rijden, maar deze ambitie betreft ook het aanvullende vervoer.

Proef

NS heeft onlangs een proef uitgevoerd met de huidige leveranciers van het vervangende vervoer. Het gaat daarbij om de touringcarbussen van Jan de Wit en Munckhof.  Zeven bussen van Volvo, Scania en VDL, variërend van Euro 3 tot Euro 6, hebben op Hydrotreated Vegetable Oil (HVO) gereden. NS is erg tevreden over deze proef en noemt hem succesvol. Het bleek dat alleen de aanlevering en opslag van brandstof moeten worden aangepast. Chauffeurs merkten geen verschil in de prestaties en het verbruik en bereik bleven gelijk.

De brandstof werd geleverd door GoodFuels, de partij die ook de proef coördineerde. De zeven bussen hebben in vijf maanden probleemloos 130.000 kilometer gereden op een brandstof die wordt gemaakt van afvalstromen, zoals industriële vetten. Deze brandstof is klimaatneutraal, omdat er geen beslag wordt gelegd op natuurlijke bronnen.

Zero emissie

NS ziet het gebruik van hernieuwbare diesel als een goede oplossing, omdat het volgens de vervoerder momenteel geen optie is om de vervangende touringcarbussen zero emissie te laten rijden. Daarvoor is de busvloot te erg variërend en de tijdsdruk te hoog, omdat ze soms onverwacht snel moeten worden ingezet. Bovendien is nooit duidelijk waar ze ingezet moeten gaan worden.

NS ziet hernieuwbare diesel echter als kansrijk én betaalbaar. “Al met al wordt geconcludeerd dat renewable diesel een eenvoudig te implementeren klimaatneutrale oplossing is zonder aanwijsbare negatieve consequenties voor de betrouwbaarheid van de dienstverlening en het onderhoud aan het voertuig.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.