Mercedes-Benz, Setra

‘Jammer dat OV- en touringcarbedrijven weinig samenwerken bij OV-concessies’

OV-bedrijven en touringcarbedrijven kunnen er baat bij hebben om samen te werken in concessies voor openbaar vervoer. Touringcars kunnen wellicht het scholierenvervoer gaan verzorgen of kunnen bepaalde lijnen of verbindingen overnemen van de traditionele OV-vervoerder. “Alleen al in de winter zie ik hiervoor veel kansen”, vertelt Carlo Cahn van KNV Bus. “Touringcarbedrijven hebben dan weinig opdrachten, terwijl het in het OV juist heel druk is.”

KNV Bus geeft dit jaar tijdens BusVision een workshop over de kansen voor touringcarbedrijven in OV-aanbestedingen. Tijdens deze workshops gaat KNV Bus in op de praktische mogelijkheden van samenwerkingen tussen het besloten en openbaar busvervoer. “We gaan hier in op de praktische kanten. Hoe schrijf je als touringcarbedrijf succesvol in op een openbare aanbesteding?” De workshop wordt gegeven met medewerking van Fred van der Blij (Transtec) en Ben Bugter (Bugter Consultancy).

Inschrijving

Cahn benadrukt dat het onmogelijk is voor een touringcarbedrijf om helemaal alleen mee te doen met een openbare aanbesteding. Juist om die reden is het belangrijk om voorafgaand aan de aanbesteding te gaan praten met vervoerders en duidelijke afspraken te maken. Dit is nu al juridisch mogelijk. Cahn: “Het is een openbare aanbesteding, dus je mag met meerdere bedrijven inschrijven. Zolang het maar duidelijk beschreven wordt.”

Tevens kan een vervoerder er altijd voor kiezen om lijnen of onderdelen van het vervoer zelf aan te besteden, als een soort onderaanbesteding. Een voorbeeld hiervan is de aanbesteding van NS voor het vervangend vervoer. De spoorvervoerder maakt gebruik van touringcars om in te zetten bij storingen of uitval. “Eén-op-één-samenwerking is altijd mogelijk”, aldus Cahn. “Daar zijn al voorbeelden van.”

Vervoerders

Cahn noemt het jammer dat de OV-vervoerders vaak nauwelijks rekening houden met de mogelijkheden voor touringcars in een OV-concessie. Uitzonderingen zijn Connexxion en Arriva, maar vooral omdat deze vervoerders zelf besloten vervoer aanbieden. Toch verwacht Cahn dat ook andere vervoerders voordelen kunnen behalen uit de inzet van touringcarbedrijven. “Ook in een grote stad bestaat leerlingenvervoer of vervoer naar een zwembad. Hier zouden prima touringcars voor ingezet kunnen worden.”

Touringcarbedrijven weten vaak wel dat het meedingen naar concessies mogelijk is, maar zij zijn nog relatief sterk gericht op de eigen regio. Daar komt nog bij dat het inschrijven op een OV-concessie een haast onmogelijke uitdaging lijkt voor veel touringcarbedrijven – die veel kleiner zijn dan OV-bedrijven.

Nog losstaand van de hoge kosten die verbonden zijn aan het neerleggen van een offerte voor een aanbesteding, zijn de eisen in een aanbesteding vaak te hoog gegrepen voor een touringcarbedrijf. Dan gaat het om zaken als duurzaamheid, de mogelijkheid om te betalen met de OV-chipkaart en de verplichte lage instap. “Maar deze zaken zijn wel te tackelen”, voorspelt Cahn.

Competitie

De verwachting is dat de toetreding van touringcarbedrijven in de OV-markt juist goed is voor de gezonde competitie in de markt. Hierover werd enige tijd geleden een workshop georganiseerd door KNV Bus. Hoewel de concurrentie in de OV-markt hevig is, zijn het meestal dezelfde vervoerders die meedingen. Het is namelijk al een lange tijd geleden dat er een nieuwe speler in de OV-markt is bijgekomen, ondanks de wensen van de overheid.

Volgens Fred van der Blij van adviesbureau TransTec is het te verwachten dat er steeds meer ruimte komt voor touringcarbedrijven in het OV. Het openbaar vervoer op het platteland zal de komende jaren sterk verminderen, waardoor er meer maatwerk nodig is. Het zal echter wel nog een jaar of twee duren voordat die kansen echt zichtbaar zijn voor touringcarbedrijven en vervoerders.

BusVision, banner

Op BusVision 2016 zal een workshop gegeven worden over dit onderwerp. Benieuwd naar je kansen als OV-bedrijf of taxi-ondernemer? Registreer je snel via deze link

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.