Project voor trolleybus 2.0 genomineerd voor economieprijs

Arnhem, trolleybus
(foto: Inge Jacobs)

Het project voor de ontwikkeling van de trolley 2.0-bus die moet gaan rijden in Arnhem is genomineerd voor de Wirtschaftspreis D-NL 2016. In het project ‘E-bus 2020-In Motion Charging’ wordt gewerkt aan trolleybussen die deels los van de bovenleiding kunnen rijden. Deze prijs wordt uitgereikt door de Duits-Nederlandse Handelskamer aan een bedrijf of project in het grensoverschrijdende zakenleven.

Dit is een project van tien partijen uit Gelderland en de Duitse deelstaat Nordrhein-Westfalen onder aanvoering van Vossloh Kiepe. Daarvoor worden nu twee trolleybussen 2.0 ontwikkeld door vervoerder Hermes, die straks worden ingezet in Arnhem en Renkum. Vossloh Kiepe zal tijdens BusVision van dit jaar een workshop geven over de mogelijkheden van het zogenaamde ‘in motion-charging’ van elektrisch busvervoer.

Trolleybussen

Het ‘E-bus 2020-In Motion Charging’-project wordt gerealiseerd door een samenwerking van verschillende Nederlandse en Duitse partijen, die hiervoor in totaal 8,6 miljoen euro investeren. Vanwege die samenwerking, komt het project in aanmerking voor deze prijs van de handelskamer. Bedrijven of projecten kunnen onder meer worden genomineerd omdat zij heel innovatief zijn of een flinke economische impuls geven in beide landen of in een bepaalde regio. Er is geen geldprijs verbonden aan de award.

In Arnhem rijdt nu al een behoorlijk aantal elektrische trolleybussen rond, maar de provincie wil graag de omslag maken naar volledig zero emissie-busvervoer. Voordelig aan de trolley 2.0-bussen is dat zij ook in de streek kunnen worden ingezet, omdat ze in ieder geval enkele kilometers los van de bovenleiding kunnen rijden. Het project moet in 2020 afgerond zijn. Bij goed functioneren worden de nieuwe trolleys opgenomen in de dienstregeling en op termijn moet de hele busvloot bestaan uit deze voertuigen.

Particuliere auto’s

De verwachting is dat de gemeente Arnhem veel voordelen kan behalen uit dit project. Er wordt namelijk ook gewerkt aan een systeem waarmee de remenergie van de trolleybussen opgeslagen wordt in ondergrondse accu’s. Hiermee kunnen elektrische voertuigen van bijvoorbeeld particulieren opgeladen worden, wat minder uitstoot van personenauto’s in de hand moet werken. Op dit moment gaat de energie die vrijkomt bij het remmen verloren.

BusVision, banner

Wil je meer weten over de mogelijkheden van In Motion Charging in jouw omgeving? Registreer je dan nu voor BusVision 2016, 12 – 13 oktober in Expo Houten en bezoek de stand of de workshop van Vossloh Kiepe. 

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.