Twee waterstofbussen tussen Groningen en Delfzijl in 2017

De provincie Groningen wil eind 2017 twee waterstofbussen in de normale dienstregeling hebben opgenomen tussen Groningen en Delfzijl. Verder komt er een autonoom rijdend minibusje en onderzoekt de provincie of waterstof toepasbaar is bij treinen. Dit blijkt uit de begroting voor 2017 van de provincie Groningen, waarin de provincie de wens heeft uitgesproken om verschillende pilots te willen uitvoeren voor het verduurzamen en innovatief maken van het bus- en treinvervoer.

Qbuzz wordt de exploitant van de waterstofbussen, waarvoor in Delfzijl een speciaal waterstoftankstation wordt gebouwd. “Via de pilot Waterstofbus willen wij ervaring opdoen met alle procedures en regelgeving met betrekking tot het laten rijden van een bus op waterstof”, aldus de provincie.

Duurzaam vervoer

Het gaat nu nog om twee bussen die in de reguliere dienstregeling worden opgenomen, maar uiteindelijk wil de provincie twintig waterstofbussen gaan inzetten. “Ten aanzien van de zero emissie-bus 2030 zullen we de komende jaren gebruiken om, onder andere samen met het IPO, te onderzoeken welke stappen en maatregelen daarvoor het beste zijn. Het gaat dan om onderzoek en kleine maatregelen voor pilots op het gebied van elektrisch rijden. Daarnaast past dit ook binnen ons programma Energietransitie 2016-2019.”

Er is hier sprake van een samenwerking tussen de provincie, de vervoerder, het OV-bureau Groningen-Drenthe en AkzoNobel. De laatste partij heeft al eerder ervaring opgedaan met waterstof en het is ook de bedoeling dat het tankstation voor waterstof bij dit bedrijf gebouwd zal worden. Daarvoor is de financiering overigens nog niet helemaal rond, maar de Groningse gedeputeerde Fleur Gräper verwacht hier geen problemen mee.

Duurzaam OV

De provincie heeft plannen om te werken aan duurzaam en innovatief OV, zowel op het gebied van trein als bus. Er worden momenteel onderzoeken uitgevoerd naar de benodigdheden om de Q-link-bussen met ingang van de volgende busconcessie volledig elektrisch te laten rijden én naar de toepasbaarheid van waterstof in een trein en de termijn waarop dit eventueel mogelijk is.

Verder staan er onderzoeken op de planning voor de mogelijkheden om treinen autonoom te laten rijden en wordt er gestart met een pilot voor zelfrijdend vervoer. In samenwerking met de provincies Friesland, Drenthe en de gemeente Ooststellingswerf wordt gewerkt aan een pilot met minimaal één zelfstandig rijdend busje. De planning is dat dit busje in 2018 in Scheemda moet gaan rijden, tussen het station en het ziekenhuis daar. Hiermee wil de provincie onder meer ervaring opdoen met procedures en regelgeving rondom zelfstandig rijdende voertuigen.

Leefbaarheid

“Wij zien in eerste instantie vooral kansen om autonoom vervoer als duurzaam onderdeel van het OV in te zetten voor het behouden en mogelijk verbeteren van de bereikbaarheid en leefbaarheid van de dunbevolkte gebieden in onze regio”, aldus de provincie. Zelfrijdend OV kan dienen als missing link naar OV-knooppunten, van en naar recreatieve en toeristische bestemmingen en als vervoer richting zorgvoorzieningen. Bovendien wil de provincie in 2016 en 2017 proberen voor de inzet van autonoom rijdende voertuigen aansluiting te zoeken bij landelijke en Europese financiering.

busvisionbanner-1

Wil je meer weten over de mogelijkheden met waterstof in het OV? Bezoek BusVision dit jaar en leer hier alles over. 

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.