Syntus bus, Overijssel, Deventer

Syntus blijft 2 jaar langer de vervoerder in Midden Overijssel

Vervoerder Syntus mag het vervoer in Midden Overijssel twee jaar langer verzorgen. Het contract met Syntus zou eigenlijk in september 2018 aflopen, maar de Gedeputeerde Staten van Overijssel hebben besloten de concessie met twee jaar te verlengen. Syntus verzorgt het busvervoer in deze concessie sinds 2010.

De concessie betreft het busvervoer in het Overijsselse Vechtdal en Salland. Dit zijn de stadsdiensten in Zwolle en Deventer en het streekvervoer in Midden Overijssel. GS hebben besloten om het vervoer te verlengen, zodat de nieuwe aanbesteding beter kan worden afgestemd op die van de omliggende concessies.

Omliggende concessies

“Een andere indeling van de vervoergebieden kan bijdragen aan een efficiënter en voor de reiziger beter openbaar vervoer”, verklaart gedeputeerde Bert Boerman, verantwoordelijk voor open baar vervoer in Overijssel, dit besluit. “Denk bijvoorbeeld aan minder overstappen als je vanuit Flevoland of Gelderland in de richting van Zwolle reist. We gaan nu onderzoeken hoe we de markt het beste kunnen verleiden tot een interessant aanbod.”

Een andere reden voor deze verlenging is de behoefte van het provinciebestuur om goed te willen inspelen op eisen rond duurzaam busvervoer. Boerman: “De ontwikkelingen op dit gebied gaan snel. We nemen de tijd om de beste opties te onderzoeken, zodat we in 2020 meteen een flinke stap kunnen zetten met de inzet van duurzame bussen. Hiermee lopen we al vooruit op het Zero Emission-akkoord met het Rijk voor duurzaam busvervoer dat in 2025 ingaat.”

Visie openbaar vervoer

Volgens de provincie past de verlenging van het contract met Syntus goed binnen de openbaar vervoer-visie die de Provinciale Staten dit jaar hebben vastgesteld. In deze visie werkt de provincie samen met inwoners, organisaties en scholen aan een vernieuwing van het openbaar vervoer in Overijssel, met als uiteindelijk doel om het OV efficiënter te kunnen inzetten.

De provincie werkt daarvoor aan een sterk kernnet van bussen en treinen tussen steden en dorpen, aangevuld met een combinatie van alternatieve vervoersmiddelen die zijn gericht op de vraag van de reizigers. Boerman: “Er ontstaat nu meer ruimte om samen invulling te geven over hoe en wat je gaat aanbesteden en om beter in te spelen op de ontwikkelingen binnen het openbaar vervoer.” Het Regionaal Overleg Consumentenorganisaties Openbaar Vervoer heeft positief geadviseerd over de verlenging van de concessie.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

1 reactie op “Syntus blijft 2 jaar langer de vervoerder in Midden Overijssel”

Gerrit-Jan Mondria|11.10.16|14:01

En dan een bus van Syntus Gelderland plaatsen zucht…..

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.