Minder OV-reizigers door overstap in Amsterdam Noord

Van de huidige reizigers bij EBS geeft 22 procent aan minder vaak met het OV te gaan reizen als ze de directe verbinding met Amsterdam Centraal verliezen. Na de komst van de Noord/Zuidlijn halverwege 2018 zal een groot deel van de bussen vanuit Waterland eindigen op Amsterdam Noord, waar buspassagiers moeten overstappen op de metro. Dit blijkt uit een onderzoek van streekvervoerder EBS naar het nieuwe buslijnennet rondom de Noord/Zuidlijn. 

De vervoerder heeft in de zomerperiode een enquête uitgezet onder de reizigers om hun mening te peilen over het  nieuwe lijnennet, dat ingaat na de komst van de Noord/Zuidlijn. Vanaf dat moment moeten metro’s de basis voor het Amsterdamse OV vormen. Uit dit onderzoek blijkt dat een groot deel van de reizigers, die in de regio Waterland op de bus stappen, naar Amsterdam reizen. Driekwart daarvan reist naar Amsterdam Centrum, terwijl met name in die richting veel directe lijnen zullen verdwijnen.

Amsterdam Noord

EBS heeft de respondenten gevraagd naar hun reisgedrag wanneer ze geen lijn naar Amsterdam Centraal, maar naar Noord zouden hebben. Daarvan gaf 34 procent aan via Amsterdam Noord te zullen reizen, terwijl 30 procent al in Waterland de keuze zou maken om gebruik te gaan maken van een alternatieve buslijn. Dit is ook wat EBS zelf verwacht had. De vervoerder zegt het wel opvallend te vinden dat 22 procent van de respondenten aangeeft minder vaak te gaan reizen met het OV en bijvoorbeeld de auto te pakken.

Momenteel rijdt EBS 10 R-netlijnen naar Amsterdam Centraal. Daarnaast rijden er 6 aanvullende lijnen naar Amsterdam Noord. Dagelijks maken circa 25.300 reizigers gebruik van die verbindingen, waarvan 92 procent naar Amsterdam Centraal Station reist en slechts 8 procent naar Amsterdam Noord. In de nieuwe dienstregeling rijden 8 R-netlijnen vanuit vanuit Waterland naar Amsterdam Noord, het nieuwe OV-knooppunt. Daar kunnen mensen overstappen op de Noord/Zuidlijn en verder reizen naar Centraal Station. Er rijden nog slechts 3 lijnen naar Amsterdam Centraal.

Overstappen

De enquête heeft uitgewezen dat overstappen niet populair is. “Er blijkt een grote weerstand tegen overstappen”, aldus EBS. Om reizigers zo min mogelijk overlast te laten ondervinden van een overstap, hechten ze veel waarde aan een korte wachttijd. Ook liet een vijfde van de geënquêteerden weten dat de bus op tijd moest reizen en bovendien moest de overstapplaats comfortabel en veilig zijn, en is het belangrijk dat de zitplaatskans hoog is.

2700 reizigers namen de moeite de enquête van EBS in te vullen. Van de respondenten, maakt een groot deel regelmatig gebruik van het OV. 53 procent reist 4 dagen of vaker per week en bijna een kwart 1 tot 3 dagen per week. EBS zegt erg blij te zijn met deze hoge respons op de enquête en ook met de positieve reacties op het onderzoek.

Vanwege het nieuwe lijnennet na komst van de Noord/Zuidlijn, moet ook EBS haar buslijnen flink aanpassen. De vervoerder zegt met het nieuwe plan een sterk OV-netwerk in Waterland te willen behouden en de bestaande reiziger maximaal de voordelen van de Noord/Zuidlijn bieden en de nadelen minimaliseren.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Minder OV-reizigers door overstap in Amsterdam Noord”

kees boer|28.10.16|23:40

Men ziet het op vele steden als er een nieuwe metrolijn er is dat diverse parallellijnen sneuvelen,ervoer ik in Nürnberg,Budapest en dat was in Rotterdam ook dat b.v. daar een aantal buslijnen werden ingekort tot Zuidplein,maar laten we eerlijk zijn dat Amsterdam Noord eindelijk eens een raillijn krijgt dat het nog steeds triest dat het railloos is terwijl dat stadsdeel net zoveel inwoners heeft als Leeuwarden en/of Hilversum

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.