HTM, bus, Den Haag

HTM polst meningen over alternatieve vervoersconcepten

Vervoerder HTM peilde vorige week via een enquête onder huidige reizigers de mening van reizigers over verschillende nieuwe vervoersmodaliteiten en aanvullingen op het openbaar vervoer, maar dit betekent niet dat er binnenkort bestaande lijnen of bussen zullen verdwijnen. Dit benadrukt een woordvoerder van HTM.  In de enquête van HTM werd onder andere gesproken over het inzetten van een avondbus waarvoor reizigers een uur van tevoren moeten bellen en een systeem met deelauto’s. 

“Het was puur bedoeld om te polsen”, legt Marijke Poppelier van HTM uit. “We denken na over de toekomst, dus hoe we de stad leefbaar kunnen houden, maar ook over manieren om fileproblematiek aan te passen en op een andere manier in te spelen op de vervoersbehoefte van onze reizigers. Sommige mensen vinden die alternatieven helemaal niets en dat is prima. Maar we willen er wel over nadenken.”

Uitvoering

De inzet van belbussen na 20.00 uur ’s avonds was een van de nieuwe opties waarover de mensen in het HTM-panel een oordeel mochten vellen. In dit panel vraagt HTM regelmatig om de mening van reizigers over verschillende onderwerpen, waaronder vaak over nieuwe dienstregelingen. Ditmaal werden er stellingen voorgelegd over nieuwe concepten van vervoer, waaronder ook de mogelijke inzet van belbusjes in de avonduren. De vervoerder ziet namelijk dat er steeds meer nieuwe vervoersmodaliteiten ontstaan en dat er aanvullingen komen op het reguliere OV.

Poppelier stelt dat het gaat om ‘wat als’-situaties waarover ze graag nu al de meningen van reiziger willen peilen.”Reizigers hoeven zich geen zorgen te maken dat ze op korte termijn zullen moeten bellen voor hun avondbus, omdat de reguliere bus is vervangen. Dat kan niet eens; we hebben een concessie en daarin zijn goede afspraken gemaakt. Aan die afspraken blijven we ons gewoon houden.”

Reizigersorganisaties

Nadat media berichtten over de vervanging van reguliere buslijnen door een belbus, uitten de verschillende reizigersorganisaties kritiek op dit besluit. De Haagse afdeling van Rover liet weten niet achter een dergelijk besluit te staan en ook de Maatschappij voor Beter OV deed navraag bij HTM. “Dit voornemen is een grote stad onwaardig”, aldus Voor Beter OV-voorzitter Rikus Spithorst. “Belbussen zijn in theorie een oplossing voor regio’s waar regulier OV volgens sommigen echt niet zinvol geëxploiteerd kan worden. Maar het moge duidelijk zijn dat dit op Den Haag niet van toepassing is.”

Spithorst: “Er zijn inwoners en bezoekers genoeg om een behoorlijk OV-net in stand te kunnen houden. Door op buslijnen de frequentie te verlagen tot een bedroevend niveau, zijn veel reizigers de bus uit gejaagd. Vervolgens klagen dat de bussen onrendabel zijn en plannen maken om bereikbaarheid van sommige wijken met het OV in Den Haag vergelijkbaar te maken met het voorzieningenniveau van Vlagtwedde; daar heb ik geen goed woord voor over.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.