Linkker-bus in Rotterdam

RET test elektrische bussen voor transitie richting zero emissie

De vering in de elektrische bus moet nog iets beter afgesteld worden, om het op en neer gaan tegen te gaan en de 13 meter-bus is eigenlijk een meter te lang voor het stadsvervoer in Rotterdam. Maar verder is RET-chauffeur Ronald van der Kleij erg positief over de Finse elektrische Linkker-bus die enkele weken geleden een paar dagen door Rotterdam reed. De Rotterdamse vervoerder bereidt zich momenteel voor op de inzet van zero emissievervoer en test daarom verschillende elektrische bussen.

Vier dagen lang is er met de bus proef gereden op verschillende lijnen in Rotterdam om te kijken of de RET tegen infratechnische problemen zou aanlopen met de Linkker 13-meter bus, met zijn afwijkende wielbasis en stuuruitslag. Ook mochten chauffeurs en technici hun oordeel uitspreken over deze nieuwe speler op de Nederlandse markt. Daarvoor hebben circa 15 chauffeurs een stukje gereden en hebben veel andere chauffeurs en technische mensen een blik geworpen in de bus.

De bus verhoudt zich zeer goed in vergelijking met andere elektrische bussen, legt Theo Konijnendijk van RET uit. De vervoerder start nu al met het testen van verschillende bussen als voorbereiding op de nieuwe concessie die in 2018 ingaat. In die concessie wil de RET elektrisch vervoer gaan opnemen. ““We stellen een transitie naar zero emissie voor dat past in de kaders van het bestuursakkoord”, legt Konijnendijk uit. Dit bestuursakkoord stelt dat alle nieuwe bussen in 2025 zero emissie moeten zijn.

Informatie dashboard

Chauffeur Van der Kleij heeft al in een flink aantal elektrische bussen proef gereden en wijst op het dashboard. De Linkker-bus is volgens de chauffeur de eerste waarin hij zowel de temperatuur van de motor als de temperatuur van de accu kan zien. Daaraan kan Van der Kleij zelf afzien hoe hij moet rijden. “Je ziet meteen wat er gebeurt als je een keer flink gas geeft.”

Op die manier kan hij zichzelf dus ook corrigeren in zijn rijstijl. Hij geeft toe dat niet elke chauffeur dit zal kunnen, omdat zij wellicht minder kennis hebben over elektrische bussen of minder geïnteresseerd zijn in de techniek. “Er moet dus ook een begeleider worden aangesteld bij de implementatie van elektrisch vervoer, zodat chauffeurs goed leren rijden in een elektrische bus”, oordeelt Van der Kleij.

Linkker

Verder blijken chauffeurs tijdens het rijden te merken dat de bus erg licht is; beduidend lichter dan een dieselbus. Dit komt vanwege het aluminium-body, legt Erik van der Staak namens Linkker uit. Dit is volgens hem de enige elektrische bus die gemaakt is van volledig lichtgewicht aluminium en dit zorgt ervoor dat het voertuig snel kan optrekken en snel rijdt.

De vervoerder en de chauffeurs zijn als laatste te spreken over de schuifzwenkdeuren en het ontbreken van stangen en beugels aan de deuren. De huidige busdeuren hebben vaak beugels die naar buiten en naar binnen zwaaien, wanneer de deur van de bus opent of sluit. “Al koop je alleen voor een deur geen bus”, nuanceert Konijnendijk dit.

Verbeteringen

Dit betekent niet dat er niet enkele verbeteringen moeten worden doorgevoerd, zoals een betere afstelling van de vering. De bus gaat dus namelijk flink op een neer vooral, met name in de bochten. Ook was de besturing van de testbus behoorlijk zwaar, klonk commentaar van de chauffeurs van de bus. Dit zijn echter technische zaken die gemakkelijk opgelost kunnen worden, garandeert Van der Staak.

Die garantie is belangrijk, stelt Van der Kleij. “In eigenlijk elke bus staat nu wel aangegeven hoe ver je nog kunt rijden op een elektrische bus. Het is belangrijk dat je hier ook op moet kunnen vertrouwen. Ik moet 100 procent van de bus kunnen uitgaan.”

Afhankelijkheden

Dat is niet altijd gemakkelijk en er zijn dus zeker nog flink wat mitsen en maren verbonden aan een goede implementatie van elektrisch vervoer. Konijnendijk noemt de locatie van de laadpalen, de goede inzet van bussen waarbij er niet heel veel extra voertuigen aangeschaft hoeven te worden, en de aansluiting op het elektriciteitsnet enkele uitdagingen. Ondanks de aanwezigheid van infrastructuur voor metro’s en trams, is die aansluiting niet simpelweg te maken in Rotterdam.

Konijnendijk: “Op de huidige OV-knooppunten is voldoende elektriciteit aanwezig, maar daar is vaak beperkte ruimte om oplaadpunten te creëren. Op plekken waar genoeg ruimte is, is juist de benodigde elektriciteit nog niet te verkrijgen.” De vervoerder gaat nu al aan de slag met het bedenken voor oplossingen voor dergelijke problemen, omdat RET hoopt in 2018 de concessie opnieuw gegund te krijgen. Dan wil RET elektrisch vervoer gaan implementeren.

Duurzaamheid

Uit milieuredenen is het echter belangrijk om enkele stadslijnen op korte mijn schoon te gaan uitvoeren in Rotterdam. Konijnendijk: “Elektrische bussen zijn een goede manier om stil en vlot mensen door de stad te kunnen vervoeren en bovendien schoon.” De noodzaak voor diaschone vervoer is vooral in de stad hoog, vult Van der Kleij aan en wijst op een school langs de route. “De stadsbussen rijden langs basisscholen en verzorgingstehuizen. Zij hebben last van de vervuilende uitstoot en we moeten dus zorgen dat die bussen schoon worden.”

De Linkker-bus is behalve bij de RET nog bij twee andere Nederlandse vervoerders getest. Daarna gaat het voertuig weer terug naar Finland, waar het voertuig normaliter in de gewone dienstregeling van Helsinki is opgenomen.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.