Bussen van HTM in Den Haag, foto: ANP

Personeel HTM legde werk neer in ‘ongecoördineerde’ actie

Door een ‘spontane’ werkonderbreking van HTM-medewerkers, was de dienstregeling bij de Haagse vervoerder afgelopen donderdag ernstig verstoord. Buschauffeurs en trambestuurders legden hun werk neer als protest tegen de krappe rij- en rusttijden, roosters en hoge werkdruk bij het vervoersbedrijf. Na de ochtendspits reden er enkele uren lang geen bussen en geen trams. Het personeel heeft ondertussen laten weten bereid te zijn nieuwe acties te voeren als de onderhandelingen met de directie spaak lopen, al worden nieuwe acties in dat geval wel vooraf gemeld aan de directie. 

Vervoerder HTM was niet te spreken over de werkonderbreking vorige week, waarover hij niet vooraf was geïnformeerd door het personeel. Bovendien kon de vervoerder geen goede informatie geven aan de reizigers, vanwege het gebrek aan coördinatie bij de actievoerders. Het was dus vooraf onduidelijk wat de gevolgen waren van deze actie op het OV-netwerk in Den Haag. Wel liet HTM in de ochtend weten dat dit een forse impact zou hebben op de reizigers van HTM.

Rij- en rusttijden

HTM zei het te betreuren dat reizigers de dupe worden van de ‘ongecoördineerde actie’. “HTM keurt deze actie sterk af en roept op tot constructief overleg met de medezeggenschap en de vakbonden in het belang van de reizigers en het bedrijf.” De vervoerder hield op donderdag zelf overleg met de vakbonden over de dienstenpakketten waarin de rij- en rusttijden worden geregeld, maar volgens HTM besloten enkele medewerkers de uitkomst van dit overleg niet af te wachten.

De rij- en rusttijden bij HTM zorgen al langer voor veel discussie. Het personeel is van mening dat de diensten te lang zijn en dat ze te weinig rustmomenten hebben tussen de diensten in. Dit leidde een jaar geleden nog tot een rechtsgang, nadat HTM zonder toestemming van de OR een nieuw rooster besloot in te voeren. Uiteindelijk besliste de rechter dat HTM voor een nieuw rooster toestemming moest hebben van de OR. “We zijn al een jaar in overleg, maar er wordt niet naar ons geluisterd. Nu is het tijd om actie te voeren en ons ongenoegen over te brengen aan de directie”, aldus een buschauffeur tegen Radio West.

Busconcessie

Naast de problemen met de rust- en rijtijden, speelt bij HTM momenteel ook de nieuwe busconcessie. Binnenkort zal hierover gesproken worden met de concessieverlener Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Tevens loopt de huidige cao van HTM op 31 december van dit jaar af en onderhandelen vakbonden en directie over de arbeidsvoorwaarden. Volgens de vervoerder speelt verder mee dat de Ondernemingsraad van HTM zich opmaakt voor de komende verkiezingen begin 2017.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.