Rover wil dat de provincie Gelderland regie neemt over OV

De Gelderse afdeling van Rover heeft er bij de provincie Gelderland op aangedrongen om regie te nemen over het OV en het collectief vervoer. De reizigersorganisatie vreest namelijk dat er ondoordacht zal worden gesnoeid in het OV-aanbod, indien de provincie deze regierol niet op zich neemt. Uit het vervoerplan van Arriva zou al blijken dat de vervoerder van plan is om buslijnen op te heffen, waardoor reizigers met slechte alternatieven achterblijven.

Rover-Rivierenland heeft de provincie daarom tijdens de commissievergadering afgelopen woensdag verzocht maatregelen te nemen. De reizigersorganisatie wil dat de provincie waarborgt dat er niet louter lijnen worden opgeheven, maar dat er tevens wordt geïnvesteerd in alternatieven op maat.

Vervoerplan

Rover Rivierenland deed deze oproep nadat Arriva in het Vervoerplan 2017 verwijst naar de OV-visie van de provincie Gelderland. Hierin besteedt de provincie zelf ook vooral aandacht aan de meest populaire buslijnen, maar wordt ook gesteld dat vervoerders zoeken naar een alternatief voor de dunbevolkte gebieden. “Zonder regie is het de vraag of de reiziger hier een goed resultaat van mag verwachten”, aldus Rover.

In het Vervoerplan van Arriva ziet Rover verschillende bewijzen dat er ondoordacht buslijnen worden geschrapt. Een voorbeeld is het voornemen om buslijn 43 tussen Tiel en Geldermalsen op te heffen. “Door het verdwijnen van de buslijn zijn reizigers uit Wadenoijen aangewezen op een belbus en moeten voortaan 28 minuten op hun aansluiting wachten op station Passewaay”, aldus Rover-Rivierenland. “Andere gebruikers van de bus, waaronder werknemers van sociaal werkbedrijf Werkzaak, zijn aangewezen op de trein waarvoor zij een onnodige omreisroute moeten afleggen. Door de kosten van de nieuwe belbus wordt er nauwelijks bezuinigd met deze ingreep.”

OV-visie

De organisatie stelde tijdens de commissievergadering dat het niet de bedoeling kan zijn geweest van de OV-visie van de provincie Gelderland dat er alleen bussen worden opgeheven. “Het gaat niet om snoeien alleen; in de gebieden waar de gewone bus geen toekomst heeft, zullen we alternatieven op maat moeten ontwikkelen, die reizigers mobiliteit bieden zonder geld te verspillen.” De Gelderse afdeling van Rover hoopt dat de provincie wil gaan samenwerken met regionale organisaties zoals Rover en het ROCOV om toch een goed OV te blijven behouden.

Lees ook: Conny Bieze: aanbodgericht OV heeft geen toekomst

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.