Concessie Amstelland-Meerlanden gegund aan Connexxion

Vervoerder Connexxion mag de komende tien jaar het vervoer blijven verzorgen in de concessie Amstelland-Meerlanden. Connexxion verzorgt nu ook al hier het vervoer. Andere inschrijvers op deze concessie waren EBS, Arriva, en Qbuzz. De concessie gaat van start op 10 december 2017. De andere vervoerders kunnen wel nog bezwaar maken.

De Stadsregio draagt voor deze concessie jaarlijks 40,5 miljoen euro bij. Deze concessie omvat het busvervoer in de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Haarlemmermeer, Ouder-Amstel en Uithoorn met daarin het busvervoer op en rondom luchthaven Schiphol en enkele uitlopers naar onder meer Amsterdam en Haarlem.

Bijzondere concessie

De Stadsregio Amsterdam noemde dit een bijzondere concessie en dus een pittige aanbesteding, onder meer door de komst van de Noord/Zuidlijn en de aanleg van de Uithoornlijn. Dit leidde volgens de Amsterdamse wethouder Pieter Litjens tot vier goede aanbiedingen. “Maar er is geen speld tussen te krijgen dat Connexxion de onbetwiste winnaar is. De bieding van Connexxion leidt tot een forse kwaliteitsverbetering van het OV in Amstelland-Meerlanden.”

Connexxion-directeur Bart Schmeink is ook zeer blij met het winnen van deze concessie, één van de grootste concessies van Nederland. Daarvoor zegt de vervoerder tot het uiterste te zijn uitgedaagd door de Stadsregio. Dit betekent dat de reiziger centraal staat. “De OV-reiziger wordt consument. Er zijn allerlei modaliteiten beschikbaar voor de reiziger, niet langer óf bus óf de auto. Het draait dus om het persoonlijke leven van die reiziger. Wat we hier doen is echt OV 2.0”, aldus Connexxion-directeur Bart Schmeink.

Rnet-lijnen

De vervoerder moet vooral gaan inzetten op de inzet van zero emissie-bussen, het afstemmen van het aanbod op de vraag en op het goed blijven aanbieden van kwalitatief hoogwaardig openbaar vervoer. In Amstelland-Meerlanden rijdt nu al een uitgebreid HOV-netwerk, namelijk de Rnet-lijnen. De bussen van het Rnet-netwerk zullen in de volgende concessie vaker gaan rijden, langer door gaan rijden en de zitplaatscapaciteit gaat omhoog. Tevens wordt het nachtnet flink uitgebreid.

In het bestek was tevens de eis opgenomen om op Schiphol meteen met elektrische bussen te gaan rijden vanaf december 2017. Volgens de concessieverlener leent juist het Schipholnet zich heel goed voor een snelle inzet van zero emissie. Onlangs is ook dochtermaatschappij Hermes meteen vanaf het begin van de concessie Zuidoost-Brabant met 43 elektrische bussen rijden. In de komende jaren van de concessie zal de elektrische vloot verder worden uitgebreid en uiteindelijk moet meer dan 90 procent van de reizigers in zero emissie-voertuigen worden vervoerd.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

3 reacties op “Concessie Amstelland-Meerlanden gegund aan Connexxion”

Willy van Dam|15.12.16|18:22

Gefeliciteerd connexxion. Ben heel blij dat het geen qbuzz wordt.

Wijnand Keesmaat|15.12.16|19:02

Nu kan men ook gezamenlijk met de onlangs gewonnen aanbesteding Haarlem/IJmond nieuw materieel gaan bestellen. Dat is waar men al op hoopte. Gefeliciteerd met het winnen van deze aanbesteding.

F Van Assendelft|15.12.16|20:34

HOV. Halleluja
En de kleine kernen?
Vrijwilligers op buurtbussen? Lekker goedkoop.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.