Vlaamse overheid wil ‘minimale dienstregeling’ bij stakingen

Elektrische bussen, De Lijn, Brugge

De Vlaamse overheid wil dat er zelfs bij stakingen van buspersoneel van de Belgische vervoerder De Lijn bussen blijven rijden. Chauffeurs die toch komen werken, moeten worden ingezet op de drukste lijnen om zo de ‘schade’ van een staking te beperken. De kans is aannemelijk dat deze ‘minimale dienstverlening’ zal worden opgenomen in de nieuwe overeenkomst tussen de Vlaamse vervoerder De Lijn en de Vlaamse regering.

Vrijdag wordt door de Vlaamse overheid waarschijnlijk een akkoord gegeven aan de nieuwe beheersovereenkomst van de Lijn, waarover lang is gediscussieerd door de overheid en de vervoerder. Volgens het Belgische dagblad De Tijd maakt de invoering van deze minimale dienstregeling deel uit van de nieuwe beheersovereenkomst, een penibel onderwerp in deze overeenkomst.

Drukste lijnen

De invoering van deze maatregel houdt in dat chauffeurs die bij een staking toch komen werken, niet op hun gewone lijn mogen rijden, maar worden ingezet op de drukste lijnen. Zo blijven die in ieder geval bezet. Dit zou in theorie kunnen betekenen dat een chauffeur een flink stuk buiten zijn eigen regio aan het werk gesteld kan worden. De invoering van de minimale dienstverlening werd geëist door de minister van Mobiliteit Ben Weyts.

Zelfs als de minimale dienstregeling wordt ingevoerd, kan Weyts overigens nog steeds geen medewerkers dwingen om te komen werken en deze maatregel geeft dus geen garantie dat er tijdens elke staking bussen rijden. Het gaat namelijk alleen om ‘vrijwillige’ chauffeurs, die ervoor kiezen bij stakingen alsnog te komen werken. Toch blijkt dit voor vakbonden en medewerkers een grote stap, die stakingen moeilijker zal maken.

Vakbonden

De Belgische vakbonden zijn dus allesbehalve blij met deze eis van de minister van Mobiliteit. Ze zijn van mening dat een staking meteen niet werkt wanneer er enkele chauffeurs hun werk wel uitvoeren. Zij moeten namelijk ondersteund worden ondersteund worden door andere medewerkers, zoals controleurs. “Zodra je een aantal bussen laat rijden, is een staking in feite al gebroken”, liet de vakbond ACOD weten aan Het Nieuwsblad.

Meerdere Belgische media melden dat in de beheersovereenkomst echter is toegevoegd dat sociaal overleg belangrijk is en dat het stakingsrecht en recht op arbeid gerespecteerd moeten worden. De beheersovereenkomst die nu wordt gecreëerd voor de komende decennia, vereist flink wat aanpassingen voor De Lijn. De vervoerder gaat zich vooral op stedelijke gebieden richten. In de landelijke gebieden komt het vervoer in handen van de gemeenten die een vervoersnetwerk moeten creëren met busjes, taxi’s en deelauto’s.

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.