Eric van Eijndhoven en Elisabeth Post, Haarlem-IJmond

Schoner en aantrekkelijker OV speerpunten in concessie Haarlem-IJmond

Meer dienstregelinguren, twee HOV-lijnen, betere dienstverlening aan reizigers en 16 elektrische bussen. Dat belooft Connexxion vanaf de start in september 2017 aan te bieden in de nieuwe concessie Haarlem-IJmond. De concessie is woensdag eindelijk formeel gegund aan Connexxion door de ondertekening van het contract door Eric van Eijndhoven, directeur OV bij Connexxion en de Noord-Hollandse gedeputeerde van Mobiliteit, Elisabeth Post. 

Het is al twee jaar geleden dat Connexxion na loting de concessie in Haarlem-IJmond gegund kreeg, maar daartegen maakte Syntus bezwaar. Het duurde 1,5 jaar voordat de beslissing definitief viel dat Connexxion de concessie mocht blijven verzorgen. Op dat moment had eigenlijk de concessie al ingegaan moeten zijn. Daarna ging Connexxion opnieuw met de provincie om de tafel over de implementatie van deze concessie. De nieuwe concessie gaat van start op september 2017 en duurt tien jaar.

Meer reizigers

Meer reizigers trekken wordt een belangrijk onderdeel van de concessie. “Het wordt ons doel om de concurrentiepositie van het OV ten overstaan van de auto te verbeteren”, legt Van Eijndhoven uit. Dat doet de vervoerder onder meer door hogere frequenties door te voeren, te investeren in meer betaalgemak en door reizigers een zitplaatsgarantie te geven. “We willen dat reizigers aan de voorkant weten wat ze kunnen verwachten; alleen dan kun je ze overhalen de auto te laten staan.”

Ook zal in deze concessie opnieuw door Connexxion flink worden ingezet op duurzaam busvervoer. Connexxion heeft woensdag al een contract getekend voor 8 elektrische BYD-bussen gaan rijden. Het is nog niet bekend welke leverancier de andere 8 bussen mag leveren. De 56 gasbussen die nu al rijden blijven de komende paar jaar in operatie. In 2020 worden deze gasbussen vervangen door elektrische bussen, om zo de uitstoot van schadelijke stoffen én de geluidsoverlast flink terug te schroeven. Dit zal volgens Post ten goede komen van de inwoners in de regio.

Overheidsbijdrage

De provincie Noord-Holland draagt aan deze concessie elk jaar 15 miljoen euro bij. Dat is ongeveer vergelijkbaar met de bijdrage van de provincie in eerdere jaren, terwijl Connexxion hiervoor nu wil realiseren dat het huidige lijnennet behouden blijft, wat inhoudt dat ook kleine kernen een busverbinding houden. Ook realiseert de vervoerder hogere frequenties, extra lijnen en 6 procent meer dienstregelinguren.

Dit moet onder meer gerealiseerd worden door reizigersgroei. Naast betere dienstverlening, hopen de vervoerder en de provincie dat met name twee HOV-lijnen een grote rol gaan spelen in het realiseren van deze groei. De lijnen 75 tussen Haarlem en IJmuiden en 82 tussen IJmuiden en Amsterdam Sloterdijk worden R-netlijnen.

Lees ook: Syntus verliest rechtszaak over concessie Haarlem-IJmond

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “Schoner en aantrekkelijker OV speerpunten in concessie Haarlem-IJmond”

Stadsbus|11.01.17|15:45

welke vervoerder wil geen meer reizigers? dan kunnen ze wel zeggen dat ze meer reizigers willen trekken maar er zijn geen vervoerders die minder reizigers willen…

Camille Kreemers|11.01.17|16:20

Waarom is niet gekozen om lijn 80 en 73 ook R-net te maken?
Dat zijn toch ook drukke lijnen?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Schoner en aantrekkelijker OV speerpunten in concessie Haarlem-IJmond | OVPro.nl
Eric van Eijndhoven en Elisabeth Post, Haarlem-IJmond

Schoner en aantrekkelijker OV speerpunten in concessie Haarlem-IJmond

Meer dienstregelinguren, twee HOV-lijnen, betere dienstverlening aan reizigers en 16 elektrische bussen. Dat belooft Connexxion vanaf de start in september 2017 aan te bieden in de nieuwe concessie Haarlem-IJmond. De concessie is woensdag eindelijk formeel gegund aan Connexxion door de ondertekening van het contract door Eric van Eijndhoven, directeur OV bij Connexxion en de Noord-Hollandse gedeputeerde van Mobiliteit, Elisabeth Post. 

Het is al twee jaar geleden dat Connexxion na loting de concessie in Haarlem-IJmond gegund kreeg, maar daartegen maakte Syntus bezwaar. Het duurde 1,5 jaar voordat de beslissing definitief viel dat Connexxion de concessie mocht blijven verzorgen. Op dat moment had eigenlijk de concessie al ingegaan moeten zijn. Daarna ging Connexxion opnieuw met de provincie om de tafel over de implementatie van deze concessie. De nieuwe concessie gaat van start op september 2017 en duurt tien jaar.

Meer reizigers

Meer reizigers trekken wordt een belangrijk onderdeel van de concessie. “Het wordt ons doel om de concurrentiepositie van het OV ten overstaan van de auto te verbeteren”, legt Van Eijndhoven uit. Dat doet de vervoerder onder meer door hogere frequenties door te voeren, te investeren in meer betaalgemak en door reizigers een zitplaatsgarantie te geven. “We willen dat reizigers aan de voorkant weten wat ze kunnen verwachten; alleen dan kun je ze overhalen de auto te laten staan.”

Ook zal in deze concessie opnieuw door Connexxion flink worden ingezet op duurzaam busvervoer. Connexxion heeft woensdag al een contract getekend voor 8 elektrische BYD-bussen gaan rijden. Het is nog niet bekend welke leverancier de andere 8 bussen mag leveren. De 56 gasbussen die nu al rijden blijven de komende paar jaar in operatie. In 2020 worden deze gasbussen vervangen door elektrische bussen, om zo de uitstoot van schadelijke stoffen én de geluidsoverlast flink terug te schroeven. Dit zal volgens Post ten goede komen van de inwoners in de regio.

Overheidsbijdrage

De provincie Noord-Holland draagt aan deze concessie elk jaar 15 miljoen euro bij. Dat is ongeveer vergelijkbaar met de bijdrage van de provincie in eerdere jaren, terwijl Connexxion hiervoor nu wil realiseren dat het huidige lijnennet behouden blijft, wat inhoudt dat ook kleine kernen een busverbinding houden. Ook realiseert de vervoerder hogere frequenties, extra lijnen en 6 procent meer dienstregelinguren.

Dit moet onder meer gerealiseerd worden door reizigersgroei. Naast betere dienstverlening, hopen de vervoerder en de provincie dat met name twee HOV-lijnen een grote rol gaan spelen in het realiseren van deze groei. De lijnen 75 tussen Haarlem en IJmuiden en 82 tussen IJmuiden en Amsterdam Sloterdijk worden R-netlijnen.

Lees ook: Syntus verliest rechtszaak over concessie Haarlem-IJmond

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “Schoner en aantrekkelijker OV speerpunten in concessie Haarlem-IJmond”

Stadsbus|11.01.17|15:45

welke vervoerder wil geen meer reizigers? dan kunnen ze wel zeggen dat ze meer reizigers willen trekken maar er zijn geen vervoerders die minder reizigers willen…

Camille Kreemers|11.01.17|16:20

Waarom is niet gekozen om lijn 80 en 73 ook R-net te maken?
Dat zijn toch ook drukke lijnen?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.