Titel ‘best presterende werkgever’ kostte Qbuzz 12.750 euro

De titel ‘best presterende werkgever’ in de branche, die Qbuzz onlangs nog kreeg van het Nationale Business Succes Award Instituut (NBSA), blijkt niets waard. Voor een bedrag van 12.750 euro roept de NBSA elk bedrijf uit tot branchewinnaar, desnoods in een verzonnen sector. Qbuzz zelf zegt dit bedrag alleen te hebben geïnvesteerd in de overtuiging dat dit de kosten waren voor het mediapakket. “Media exposure kost nu eenmaal geld”, aldus de vervoerder.

Qbuzz zegt wel zeer onplezierig verrast te zijn van het nieuws dat de prijs doorgestoken kaart is en benadrukt niet langer geassocieerd te willen worden met het instituut. De vervoerder is ook van plan om het geld dat al betaald is te gaan terugeisen.

Media-aandacht

Qbuzz ontkent dus niet de 12.750 euro betaald te hebben, maar zou niet hebben geweten de prijs hiermee in feite te kopen. “We werden eerst genomineerd”, aldus Qbuzz. “Pas daarna hebben we dit geldbedrag betaald voor een mediapakket. Hiermee zou onze nominatie bekend worden gemaakt via print en social media. In een later stadium kregen wij te horen dat wij tot branchewinnaar waren gekozen.”

Qbuzz zegt altijd te hebben gedacht dat dit bedrag louter voor de promotie in de media was bedoeld. “Ons is verteld dat die 12.750 euro voor het mediapakket was. En die belofte is de NBSA ook nagekomen.” Er werd onder meer aandacht besteed aan deze bedrijven in het tv-programma ‘De Succesfactor’, maar RTL is gestopt met het uitzenden van dit programma.

Juryrapport

Het blijkt dat de prijs een wassen neus is, nadat tv-programma Rambam deze ‘Succes Awards’ onder de loep nam. Rambam bewees dit door een bedrijf op te richten dat helemaal niet bestond. Alle cijfers over het bedrijf waren verzonnen. Hoewel de branchewinnaar in die betreffende sector al was vergeven, bedacht de NBSA een nieuwe branche en ze stuurden iemand langs voor een gesprek over het bedrijf van Rambam. Nogal verbazingwekkend dus dat de NBSA hierna een lovend juryrapport fabriceerde over dit niet-bestaande bedrijf.

Qbuzz meldt dat het juryrapport van de vervoerder gebaseerd is op deskresearch door de NBSA van de verschillende werkzaamheden en inspanningen van Qbuzz over de afgelopen jaren. Ook hebben er twee gesprekken plaatsgevonden met de directeur van de concessie Utrecht stad en regio. In 2016 werd ook reisinformatiedienst 9292 branchewinnaar in de categorie reisinformatiebranche.

Qbuzz

Qbuzz is een Nederlandse vervoerder die het openbaar vervoer regelt in de stad Utrecht onder de naam U-OV en in de regio’s Groningen en Drenthe. Sinds april 2013 zijn alle aandelen van het bedrijf in handen van Abellio Nederland, een dochtermaatschappij van NS. Het is de bedoeling dat NS Qbuzz verkoopt als onderdeel van de nieuwe bedrijfsstrategie van NS.

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “Titel ‘best presterende werkgever’ kostte Qbuzz 12.750 euro”

openOV|17.01.17|12:13

Wordt de “winnaar” in de categorie “Reisinformatiebranch” ook nog verheerlijkt in een stukje? Of doen jullie dat niet omdat ze ook OVpro aan inkomsten helpen? Dat zou nogal selectieve journalistiek zijn.

Het is overigens erg jammer dat er zo met geld wordt gesmeten, kun je de reiziger wat mooiers voor teruggeven. Al heb ik het idee dat het maar het topje van de ijsberg is.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Titel ‘best presterende werkgever’ kostte Qbuzz 12.750 euro | OVPro.nl

Titel ‘best presterende werkgever’ kostte Qbuzz 12.750 euro

De titel ‘best presterende werkgever’ in de branche, die Qbuzz onlangs nog kreeg van het Nationale Business Succes Award Instituut (NBSA), blijkt niets waard. Voor een bedrag van 12.750 euro roept de NBSA elk bedrijf uit tot branchewinnaar, desnoods in een verzonnen sector. Qbuzz zelf zegt dit bedrag alleen te hebben geïnvesteerd in de overtuiging dat dit de kosten waren voor het mediapakket. “Media exposure kost nu eenmaal geld”, aldus de vervoerder.

Qbuzz zegt wel zeer onplezierig verrast te zijn van het nieuws dat de prijs doorgestoken kaart is en benadrukt niet langer geassocieerd te willen worden met het instituut. De vervoerder is ook van plan om het geld dat al betaald is te gaan terugeisen.

Media-aandacht

Qbuzz ontkent dus niet de 12.750 euro betaald te hebben, maar zou niet hebben geweten de prijs hiermee in feite te kopen. “We werden eerst genomineerd”, aldus Qbuzz. “Pas daarna hebben we dit geldbedrag betaald voor een mediapakket. Hiermee zou onze nominatie bekend worden gemaakt via print en social media. In een later stadium kregen wij te horen dat wij tot branchewinnaar waren gekozen.”

Qbuzz zegt altijd te hebben gedacht dat dit bedrag louter voor de promotie in de media was bedoeld. “Ons is verteld dat die 12.750 euro voor het mediapakket was. En die belofte is de NBSA ook nagekomen.” Er werd onder meer aandacht besteed aan deze bedrijven in het tv-programma ‘De Succesfactor’, maar RTL is gestopt met het uitzenden van dit programma.

Juryrapport

Het blijkt dat de prijs een wassen neus is, nadat tv-programma Rambam deze ‘Succes Awards’ onder de loep nam. Rambam bewees dit door een bedrijf op te richten dat helemaal niet bestond. Alle cijfers over het bedrijf waren verzonnen. Hoewel de branchewinnaar in die betreffende sector al was vergeven, bedacht de NBSA een nieuwe branche en ze stuurden iemand langs voor een gesprek over het bedrijf van Rambam. Nogal verbazingwekkend dus dat de NBSA hierna een lovend juryrapport fabriceerde over dit niet-bestaande bedrijf.

Qbuzz meldt dat het juryrapport van de vervoerder gebaseerd is op deskresearch door de NBSA van de verschillende werkzaamheden en inspanningen van Qbuzz over de afgelopen jaren. Ook hebben er twee gesprekken plaatsgevonden met de directeur van de concessie Utrecht stad en regio. In 2016 werd ook reisinformatiedienst 9292 branchewinnaar in de categorie reisinformatiebranche.

Qbuzz

Qbuzz is een Nederlandse vervoerder die het openbaar vervoer regelt in de stad Utrecht onder de naam U-OV en in de regio’s Groningen en Drenthe. Sinds april 2013 zijn alle aandelen van het bedrijf in handen van Abellio Nederland, een dochtermaatschappij van NS. Het is de bedoeling dat NS Qbuzz verkoopt als onderdeel van de nieuwe bedrijfsstrategie van NS.

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “Titel ‘best presterende werkgever’ kostte Qbuzz 12.750 euro”

openOV|17.01.17|12:13

Wordt de “winnaar” in de categorie “Reisinformatiebranch” ook nog verheerlijkt in een stukje? Of doen jullie dat niet omdat ze ook OVpro aan inkomsten helpen? Dat zou nogal selectieve journalistiek zijn.

Het is overigens erg jammer dat er zo met geld wordt gesmeten, kun je de reiziger wat mooiers voor teruggeven. Al heb ik het idee dat het maar het topje van de ijsberg is.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.