Zelfrijdende Parkshuttle mag vanaf 2018 op openbare weg

De zelfrijdende Parkshuttle van Connexxion die momenteel over een aparte busbaan rijdt in Capelle aan den IJssel mag in 2018 over de openbare weg gaan rijden, tussen het andere verkeer. Hierbij hoeft er geen zogenaamde ‘safety driver’ en steward in het voertuig aanwezig te zijn. In november liet de Metropoolregio Rotterdam Den Haag al weten die ambitie te hebben, maar nu is het definitief.

Om dit mogelijk te maken, investeert de Verkeersonderneming hierin 4,25 miljoen euro. Dit is de uitvoeringsorganisatie voor het programma Beter Benutten van het ministerie van Infrastructuur en Milieu in de regio Rotterdam. Met ontwikkelaar 2getthere is afgesproken dat met dit geld het huidige systeem wordt vernieuwd zodat de Parkshuttle over twee jaar ook over de openbare weg kan rijden en de route uitgebreid kan worden. Daarvoor moeten de Verkeersonderneming, de gemeente Capelle en 2getthere volgende week nog wel een overeenkomst sluiten op hoofdlijnen.

Parkshuttle

De Parkshuttle rijdt al jarenlang met succes zonder chauffeur van metrostation Kralingse Zoom naar bedrijventerrein Rivium in Capelle aan den IJssel en vervoert momenteel dagelijks ruim 2400 passagiers. “Onze ambitie is om van Rivium Businesspark een knooppunt van innovatief vervoer te maken”, aldus Wethouder Verkeer en Vervoer Dick van Sluis. Uiteindelijk moet het voertuig aansluiten op alle vervoersvormen in Rotterdam.

“Zelfrijdend vervoer maakt straks echt integraal onderdeel uit van de vervoersketen en is niet meer alleen een ‘last mile’- oplossing om van metrostation Kralingse Zoom naar Rivium Businesspark te reizen”, legt Van Sluis uit. Hierdoor moet ook het aantal gebruikers flink groeien. “We verkennen de mogelijkheden om op korte termijn de Parkshuttle naar de Erasmus Universiteit door te laten rijden. Door deze uitbreiding van de route en de aansluiting op vervoer over water verwachten we een flinke groei in aantal passagiers.”

Samenwerking 2getthere

2getthere is erg blij met het voornemen om de zelfrijdende shuttle op de openbare weg toe te laten en ook de doorgezette samenwerking. “Wij zijn blij met de gemeente als partner, die wederom laat zien dat ze niet bang is om vooruitstrevend te zijn”, aldus Robbert Lohmann, Chief Operations Officer van 2getthere. “Daarmee vervult Capelle een belangrijke voorbeeldrol. Uit de hele wereld komen jaarlijks vele delegaties naar het Rivium om ons systeem in actie te zien.” In 2019 moet het hele systeem operationeel zijn.

De gemeente en 2getthere zijn twintig jaar geleden gestart met de eerste pilot rondom zelfrijdend vervoer. “We kennen elkaar goed, we geloven in het robuuste systeem van 2getthere en hebben samen een voorsprong opgebouwd qua kennis en ervaring. De investering van de Verkeersonderneming betekent een belangrijke stap om deze voorsprong verder uit te kunnen breiden”, aldus Van Sluis.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

2 reacties op “Zelfrijdende Parkshuttle mag vanaf 2018 op openbare weg”

Bernard Al|21.02.17|14:28

Wat een onzalig plan. Niet alleen voor de verkeersveiligheid, maar ook voor de werkgelegenheid. Zolang het de techneuten nog steeds niet lukt om echte prioriteit voor het OV te regelen kan ik hier geen vertrouwen in hebben. Zelf ben ik werkzaam als buschauffeur in de regio Schiphol e.o. en ik zie het gepruts van techneuten om de VRI’s optimaal te laten werken met lede ogen aan. Te vaak moeten we bussen stilzetten terwijl er geen kruisend verkeer te bekennen is. Regel dat eerst maar eens goed..

Bart Couwenberg|22.02.17|17:41

De werkgelegenheid zal de komende tien jaar echt nog niet in gevaar komen. Dit soort projecten zijn leerscholen, uiteindelijk zullen voertuigen allemaal autonoom gaan rijden. De mobiliteit van nu bestaat over 30 jaar niet meer en ook het beroep van buschauffeur zal verdwijnen. Maar met de ondergang van de functie buschauffeur zullen er weer andere functies komen. Dus echt verlies van werkgelegenheid zal het niet opleveren.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.