Bussen en treinen op Utrecht CS

OV loket wil zorgvuldigere concessiewisselingen

Bij wisselingen van de ene concessiehouder naar een andere vervoerder, moeten vervoersregio’s én de vervoerders beter duidelijk maken wat de gevolgen voor de reizigers zijn. Dan gaat het niet alleen om nieuwe dienstregelingen, maar juist ook om nieuwe diensten, procedures, prijzen of andere abonnementen. Dit zegt het OV loket, de ombudsman voor het OV.

Het OV loket trekt aan de bel, nadat de ombudsman veel klachten heeft gekregen over concessiewisselingen in het laatste kwartaal van 2016. In december vorig jaar was er sprake van verschillende concessiewisselingen, waaronder in het streekvervoer van Utrecht en in Limburg. In Utrecht nam Syntus het busvervoer over van Connexxion en in Limburg verzorgt Arriva voortaan het vervoer per openbaar vervoer.

Consequenties reiziger

Die concessiewisselingen hebben flink wat consequenties voor de reiziger. “Juist bij concessiewijzigingen komt soms pijnlijk aan het licht dat OV-bedrijven verschillende procedures hanteren en diverse abonnementsvormen op de markt brengen. De reiziger wordt daar de dupe van en snapt bijvoorbeeld niet waarom er voor dezelfde vervoersprestatie nu ineens veel meer betaald moet worden”, aldus het OV loket.

De ombudsman verzamelt klachten over het OV en registreert die per kwartaal in de kwartaalrapportage. Het OV loket benadrukt in de laatste rapportage dat vervoersregio’s en vervoerders bij het maken van dienstregelingen niet alleen aandacht moeten hebben voor de rentabiliteit van het lijnennet. “Ze moeten zich realiseren dat openbaar vervoer een publieke voorziening is waarvan grote groepen van de bevolking afhankelijk zijn.
”

Service

Vervoerders dienen veel zaken die verwarring opleveren voor reizigers, al vooraf te benoemen. Als voorbeeld benoemt de ombudsman de kortingsproducten van NS. Hoewel die landelijk geldig zijn, zijn ze niet meer verkrijgbaar in het gebied dat door Arriva is overgekomen, terwijl die bepaalde service bij de oude vervoerder gewoon was. “Dit lijkt ons een probleem dat men tevoren had kunnen zien aankomen en oplossen.”

Het OV loket ontving in december veel klachten over de sterk gewijzigde dienstregeling van NS en over veranderingen in het stads- en streekvervoer in regio’s waar een andere vervoerder het vervoer is gaan verzorgen. Hoewel veel reizigers van deze veranderingen voordelen ervaren, zijn voor een deel van de reizigers de nadelen van het wegvallen van verbindingen of het aanpassen van aankomst- en vertrektijden groot.

Bezuinigingen OV

“Bezuinigingen mogen niet ten koste gaan van een goede bereikbaarheid van het voorzieningenniveau”, zo laat de ombudsman weten. “Vanuit een dorpskern kun je eventueel nog met een buurman meerijden, maar lastiger wordt het voor diegenen die naar een dorpskern toe willen vanwege een bepaalde voorziening of met een specifiek doel en daar door beperkt of minder frequent vervoer niet goed meer kunnen komen. Ook mensen die geen auto hebben, zoals ouderen en scholieren, willen graag zelfstandig kunnen reizen zonder dat ze aangewezen zijn op vrienden of bekenden.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.