Van Hool dubbeldekker, Groningen Drenthe

Dubbeldekkers en elektrische bussen in Groningen en Drenthe

Gepubliceerd op 01-03-2017 om 11:48

Op de verbinding tussen Emmen en Groningen zullen vanaf 2018 vijf dubbeldekkers worden ingezet. Ook zal de buslijn Q-link Groen volledig elektrisch uitgevoerd worden. Dit heeft het OV-bureau Groningen Drenthe woensdag bekend gemaakt. Voor de nieuwe plannen investeert het OV-bureau eenmalig 6 miljoen euro en wordt er bovendien jaarlijks 1 miljoen extra uitgetrokken voor de dienstregeling.

De dubbeldekkers zullen worden ingezet om de reizigersgroei in Groningen en Drenthe op te vangen. Het OV-bureau merkt namelijk nu al dat de capaciteit van de huidige Qliner en Q-link-bussen grenzen bereikt. Door inzet van de dubbeldekkers kan verdere groei worden opgevangen.

Elektrische bussen

Verder zal vervoerder Qbuzz met tien elektrische bussen gaan rijden op Q-link-lijn 1 tussen Zuidhorn en Groningen. De bussen worden geladen bij een oplaadsysteem op de stalling aan de Peizerweg en op de eindpunten van de route in Zuidhorn, op het Europapark en op het Hoofdstation. De komende jaren wil het OV-bureau verdere stappen zetten voor de verduurzaming van het busvervoer in Groningen en Drenthe.

De elektrische bussen die op buslijn Q-link groen gaan rijden, worden geleverd door VDL. De vijf dubbeldekkers zijn van Van Hool. Voor deze vijftien bussen investeert het OV-bureau dus 6 miljoen. “We willen daarom verdere uitbreidingen realiseren op deze netwerken en hiervoor wordt vanaf 2018 1 miljoen extra uitgetrokken”, aldus het OV-bureau. “De groei gaat daardoor niet ten koste van het OV-basisnet zoals dat in Groningen en Drenthe door de provincies is vastgesteld.”

Tarieven

De tarieven voor het busvervoer worden ook verhoogd, maar volgens het OV-bureau alleen met de landelijke normen. Dit betekent dat reizigers met een OV-chipkaart waarschijnlijk een opstaptarief betalen 0,90 euro en per kilometer 0,159 euro.

De concessie van Qbuzz in Groningen en Drenthe duurt nog tot aan december 2019. Daarna zal het stads- en streekvervoer hier weer opnieuw worden aanbesteed.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.