Italiaanse spoorwegen grootste kanshebber koop Qbuzz

NS staat op het punt om busvervoerder Qbuzz te verkopen. Er zijn nog drie kandidaten in de race voor het dochterbedrijf van de Nederlandse spoorvervoerder. Het zou hier gaan om de Italiaanse spoorwegen, het Nederlandse bedrijf Transvision en busbedrijf EBS. Daarvan lijkt de eerste de meeste kans te maken, omdat zij het hoogste bod hebben gedaan. Dit meldt de Telegraaf dinsdag.

Arriva, Connexxion en Syntus zijn al eerder in het proces afgevallen of hebben zich zelf teruggetrokken. Op basis van bronnen meldt de Telegraaf dat de Italiaanse spoorwegen een bod van 40 miljoen hebben gedaan, terwijl de andere twee spelers veel minder willen neertellen.

Finale fase

NS wil de kandidaten nog niet bevestigen: “Dit proces wordt met de grootst mogelijke zorgvuldigheid uitgevoerd in het belang van Qbuzz en haar medewerkers. Het verkoopproces nadert de finale fase, waarbij er veel interesse bestaat. Wij kunnen niet reageren op speculaties. Omwille van de zorgvuldigheid worden namelijk geen mededelingen gedaan over mogelijke biedingen of bieders totdat het verkoopproces volledig is afgerond. Uiteraard houden wij voortdurend contact met de COR van Qbuzz en NS.”

Deskundigen vertelden het dagblad dat 40 miljoen een erg hoog bedrag is voor Qbuzz, aangezien deze busvervoerder nog maar twee concessies heeft, waarvan er één al in 2019 afloopt. Daarmee wordt er 40 miljoen euro betaald voor de concessie Utrecht, die nog duurt tot 2023. De Italianen willen echter meer voet aan de grond krijgen in de Europese spoormarkt. Vorig jaar maakte het Italiaanse spoorbedrijf bekend een grotere rol te willen spelen in de Europese mobiliteitsmarkt.

Qbuzz

NS kreeg van minister Jeroen Dijsselbloem vorig jaar de opdracht zich louter te richten op de kerntaak – dus het rijden met treinen. Dit betekent het afstoten van alle retail op de stations en ook de verkoop van Qbuzz, de busvervoerder die concessies heeft in Utrecht en in het noorden van Nederland. In juli vorig jaar startte NS officieel met het verkooptraject van de busvervoerder. De spoorvervoerder heeft altijd gezegd Qbuzz te willen verkopen tegen de meest gunstige voorwaarden.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

4 reacties op “Italiaanse spoorwegen grootste kanshebber koop Qbuzz”

Eric Struch|02.05.17|11:37

Als het waar is, is dit toch wel weer een opmerkelijk bericht. Overal in Europa stappen spoorbedrijven in busvervoer of breiden ze hun activiteit in deze tak van openbaar vervoer uit, terwijl NS zich (in eigen land) terugtrekt op zijn “kernactiviteit” vervoer per trein.

Gerjan van Oosten|02.05.17|12:01

Wanneer houden we nu eens op met de verkoop van Nederlandse bedrijven aan buitenlandse ondernemingen? Zo houden we straks toch niets meer in eigen hand!

Leila DIDOU|02.05.17|13:02

Als Onze Fijne Overheid Zo Doorgaat Met Deze Idiote Uitverkoop Dan is Dit Het Failliet Van Ons Landje. Plus Over Een Jaartje of Vijf Valt Europa Uit Elkaar En Staan Wij Met Lege Handen. Iemand Met Een Klein Beetje Verstand c.q. Toekomst Visie Begrijpt Dit. ik Moet Ook Eerlijk Zeggen: Heel Slim Van Al Die Buitenlandse Bedrijven.

Antoine Berben|02.05.17|18:19

Eens met de kritiek op deze uitverkoop waarmee NS zich ook nog eens onderscheidt van collega bedrijven.
Iets anders is mijn zorg of die Italianen eigenlijk wel in staat zijn om dat bedrag op te hoesten of dat er weer “betaald” gaat worden in aandelen van een nieuw bedrijf. Italianen en afrekenen blijven nu eenmaal altijd 2 onderscheidenlijke grootheden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.