Rover opnieuw kritisch over zomerdienstregeling Breng

Arnhem, trolleybus
(foto: Inge Jacobs)

De nieuwe zomerdienstregeling van vervoerder Breng kan net als vorig jaar op kritiek rekenen van de Rover-afdeling Arnhem/Nijmegen. In 2016 was deze lokale afdeling van de reizigersorganisatie ook al heel kritisch over de dienstregeling die Breng in de weken van de zomervakantie wilde inzetten. Dit jaar komt deze beruchte Hoogzomerdienstregeling niet terug, maar Rover is ook niet te spreken over de nieuwe zomerdienstregeling.

De zomerdienstregeling gaat dit jaar in op 10 juli en duurt tot 25 augustus 2017. Terwijl er wel degelijk verbeteringen zijn doorgevoerd in vergelijking met de Hoogzomerdienstregeling uit 2016, is Rover teleurgesteld dat de vervoerder opnieuw de frequenties van enkele bussen fors verlaagt.

Verbeteringen

Dat betekent niet dat er helemaal geen verbeteringen zijn in vergelijk met vorig jaar. Zo moet de vervoerder ervoor zorgen dat hij de bussen op vergelijkbare routes beter spreidt over het uur, moeten er extra ritten worden ingepland tijdens de introductieweken op de Radboud Universiteit en is het zaak om de tarieven aan te passen op buslijn 80 van Nijmegen naar Millingen. Breng moet daarnaast een communicatieplan voor de nieuwe zomerdienstregeling voorleggen aan de provincie.

Maar Rover vindt ook dat advies van ROCOV grotendeels door de vervoerder is genegeerd. Zo worden de frequenties nog steeds fors verlaagd en buslijn 82 wordt ook deze zomer weer helemaal geschrapt. Hoewel de consumentenorganisaties hadden gevraagd om een zomerdienstregeling van niet meer dan zes weken en handhaving van de kwartierfrequentie van de HOV-lijnen met de nummerserie 300, heeft de vervoerder hier niet aan toegegeven. Ook doet de vervoerder in de ogen van de Rover-afdeling veel te weinig om reizigers te stimuleren met het openbaar vervoer naar toeristische attracties en de steden Nijmegen en Arnhem te reizen, onder andere door speciale aanbiedingen.

Hoogzomerdienstregeling 2016

Vrijwel alle vervoerders hanteren tijdens de vakantiemaanden een andere dienstregeling. Maar vanwege een forse vermindering van het aantal reizigers besloot Breng in de afgelopen zomermaanden een Hoogzomerdienstregeling te gaan rijden. De frequentie op verschillende buslijnen per uur halveerde vaak, zelfs tijdens de spitsuren, en sommige buslijnen werden tijdelijk opgeheven.

Politieke partijen en reizigersorganisaties bekritiseerden de keuze en kwamen in actie. Rover noemde het besluit na analyse zelfs ‘ondoordacht’. Voor de bewuste dienstregeling was ‘veel te rigoreus geschrapt’. Breng beloofde daarna beterschap en daarom voert Breng dit jaar geen Hoogzomerdienstregeling in en bovendien duurt de reguliere Zomerdienstregeling met zeven weken nu één week korter dan vorig jaar.

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “Rover opnieuw kritisch over zomerdienstregeling Breng”

Heimen Stoffels|10.05.17|11:16

Hetzelfde hier in Almere. CXX heeft daar ook sinds een paar jaar een Hoogzomerdienstregeling. Lijn 3 rijdt dan niet op zaterdag, Lijn 1 rijdt minder frequent en zit daardoor ondanks gelede bussen constant overvol. Lijn 4 rijdt dan zonder gelede bussen en daar is het nog erger dan op Lijn 1 want daar kunnen reizigers soms de bus echt niet meer in en moeten dan maar 15 min wachten, hopend dat de volgende nog wel een gaatje heeft. Weg met die HZ-dienstregelingen.

Btw, volledig eens met @Antoine!

Antoine Berben|09.05.17|18:49

Het is nog maar de vraag in hoeverre BRENG het ooit goed zal kunnen doen bij de afdelingen van ROVER, immers het ontevreden zijn op zichzelf betekent een stukje “waartoe zijn wij op aarde” voor die afdelingen.
Ik pleit er voor dat BRENG en andere vervoerders verplicht worden plannen voor te leggen aan een beheersraad die bestaat uit passagiers en mensen namens de passagiers. Alles wat daar niet wordt goedgekeurd dient dan maar binnen de concessieperiode elders te gaan worden terugverdiend.