Waterstofbussen Eindhoven

Hermes rijdt 2 waterstofbussen door Eindhoven

Gepubliceerd op 10-05-2017 om 09:25

Connexxion-dochter Hermes heeft momenteel al de grootste Nederlandse batterij-elektrische busvloot en heeft de vloot nu verder aangevuld met twee waterstofbussen. De twee bussen rijden sinds de start van deze maand als pilot door de stad en wisselen elkaar gedurende de dag af. Het is de bedoeling dat de bussen in ieder geval ruim 1,5 jaar een vast onderdeel van de dienstregeling uitmaken. 

Waterstofbussen zijn net als elektrische bussen zero emissie-oplossing. Bij verbranding wordt waterstof omgezet voor de elektrische aandrijving, waardoor alleen schone waterdamp wordt uitgestoten. Er zijn echter niet heel veel waterstoftankstations in Nederland. De bussen die bij Hermes rijden kunnen tanken in Helmond, waar in 2013 een waterstofstation is gebouwd.

Waterstofbussen

De twee waterstofbussen die Hermes nu in de normale dienstregeling inzet, zijn Phileas-voertuigen die eerder in Amsterdam hebben gereden voor de vervoerder GVB. Daarna zijn de bussen omgebouwd door busfabrikant VDL , zodat ze in Eindhoven konden rijden. Deze pilot heeft wel forse vertraging opgelopen. In eerste instantie zouden de bussen al in 2015 gaan rijden, maar die deadline werd niet gehaald. De pilot werd daarna opgenomen in de nieuwe aanbesteding voor de concessie Zuidoost-Brabant en nu rijden de bussen ook werkelijk.

Op dit moment heeft Hermes de grootste elektrische busvloot in Nederland met 43 elektrische bussen. In de komende jaren moeten daar nog extra elektrische bussen bijkomen om zo in te spelen op het akkoord tussen vervoerders en de overheid om het busvervoer volledig zero emissie te gaan uitvoeren. Waterstof is ook een zero emissie-mogelijkheid. Hermes-directeur Juul van Hout zei al eerder te verwachten dat de toekomst van het openbaar busvervoer een combinatie zou worden tussen waterstof en elektrisch.

Praktijkervaring waterstof

In 2015 kregen vijf vervoersregio’s samen een bijdrage van 4,25 miljoen euro van het ministerie van Infrastructuur en Milieu om meer praktijkervaring op te doen met waterstofbussen. Het ging om de stadsregio’s Rotterdam, Arnhem-Nijmegen, Eindhoven en de provincies Groningen en Zuid-Holland die elk 850.000 euro hebben ontvangen.

Ook in die regio’s worden dus de mogelijkheden van waterstofbussen bekeken. Zo startte Syntus in juni vorig jaar een proef met één waterstofbus, is de Rotterdamse vervoerder RET van plan om met twee waterstofbussen te gaan rijden vanaf de zomer van dit jaar en aan het einde van dit jaar moeten er twee van deze voertuigen gaan rijden in de dienstregeling tussen Groningen en Delfzijl.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.