Nachtbus, Arriva, Den Bosch

Pilot met Brabantse nachtbussen vervroegd stopgezet

Gepubliceerd op 11-05-2017 om 11:40

Vanwege een te beperkt gebruik zet de provincie Noord-Brabant de pilot met de nachtbussen tussen Rotterdam en Eindhoven en tussen Utrecht en Eindhoven stop. Een tussentijdse evaluatie heeft uitgewezen dat het huidige aantal gebruikers niet hoog genoeg is om de deze bussen op termijn zonder subsidie van overheden te laten rijden. Daarom heeft de provincie besloten de pilot per 1 juli 2017 vervroegd te beëindigen.

De derde nachtbus uit de pilot blijft wel bestaan, omdat er op het traject tussen Tilburg-Waalwijk-‘s-Hertogenbosch wel voldoende animo bestaat voor deze bus. Arriva neemt de lijn op in de reguliere dienstregeling. Verder blijft de vervoerder ook nachtritten verzorgen in het kader van de Nightliner, Brabantliner en de uitbus Breda, aangezien die ritten geen deel uitmaakten van de pilot.

Pilot

Deze pilot met het Late Nachtnet Bus startte eind 2015, nadat er bekend werd dat het nachtnet met de trein niet rendabel was. Dit zou jaarlijks 700.000 euro kosten en dat was voor de provincie en de gemeenten Eindhoven, Den Bosch, Breda, Tilburg en Dordrecht te prijzig. Als alternatief werden er bussen voorgesteld die op vrijdag- en nachtnacht rijden tussen 02.00 en 04.00 uur, maar ook die blijken slechts een beperkt aantal reizigers te hebben. Daarmee voldoen de bussen niet aan het doel van de pilot, namelijk om binnen drie jaar ’s nachts een veilig, betrouwbaar en betaalbaar OV te realiseren in het weekend.

“Na 1,5 jaar blijkt dat het aantal reizigers achterblijft bij onze verwachtingen”, verklaart de Brabantse gedeputeerde Christophe van der Maat het besluit. “Gedurende het eerste jaar maken op vrijdag 150 en op zaterdag zo’n 265 reizigers gebruik van de nachtbussen. Alleen met carnaval en tijdens een groot evenement zien we een piek. Buiten deze bijzondere momenten blijven bussen grotendeels leeg. Dat betekent dat er maandelijks behoorlijk veel geld bij moet om de bussen in die nachtelijke uren te kunnen laten rijden.”

Financiën

Het nachtelijk vervoer per bus is goedkoper dan het nachtnet per trein. Samenwerkende overheden stelden voorafgaand aan de proef €300.000 euro ter beschikking. In het eerste jaar werd verwacht dat er nog veel geïnvesteerd zou moeten worden, met name aan de opstart- en marketingkosten. Na stopzetten van de pilot op 1 juli komen de kosten van Late Nachtnet uit op circa €200.000 euro voor de deelnemende overheden, waarvan de helft voor rekening komt van de provincie.

De provincie zegt geen aanwijzingen te hebben dat de exploitatie zonder steun van de overheid op termijn wel mogelijk is. “Dan moet je ondanks alle goede intenties concluderen dat deze dienst niet langer te verantwoorden is. We hebben daarom besloten om er vervroegd mee te stoppen. Dat is spijtig want we hebben samen flink in deze pilot geïnvesteerd om Brabant ook ‘s nachts bereikbaar te houden zodat je na een avond theater of uitgaan in de Randstad gewoon met het OV thuis kunt komen.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.