Volvo Bus profileert zich als koploper elektrisch vervoer op UITP Summit

Gepubliceerd op 15-05-2017 om 11:28

Volvo Buses is met wereldwijd 4250 verkochte elektrische voertuigen een van de koplopers op het gebied van duurzaam en elektrisch openbaar vervoer. De komende jaren wil de Zweedse fabrikant er alles aan blijven doen om die leidende positie te behouden. Deze boodschap wil het bedrijf overbrengen tijdens het UITP World Congres in Montreal deze week. 

“Bij Volvo zijn we er trots op om een wereldwijde leider te zijn in deze ontwikkelingen”, vertelt Håkan Agnevall, de president van Volvo Bus. “Als één van de grootste fabrikanten van bussen en touringcars ter wereld, hebben wij een grote verantwoordelijkheid ten opzichte van de maatschappij. We geloven dat wij een verschil kunnen maken als pioniers in de wereldwijde ontwikkeling van duurzaam transport.”

Bussen

Momenteel heeft Volvo al 3300 hybride, elektrisch hybride en volledig elektrische bussen verkocht. De grootste order kreeg Volvo Bus eerder dit jaar, toen er 90 elektrisch hybride bussen werden besteld voor de Belgische steden Namen en Charleroi. Bovendien zijn er nog ongeveer 950 duurzame bussen besteld bij de Noord-Amerikaanse dochter Nova Bus. Zo rijden er drie volledig elektrische bussen van Nova Bus vanaf mei door Montreal.

In deze Canadese stad vindt tot 17 mei de UITP Global Public Transport Summit plaats, met een congresprogramma en een beurs. Ook Volvo is op die beurs te vinden met haar eigen stand. Op de stand van Volvo worden een volledig elektrisch aangedreven 12,2 meter bus van het type Nova Bus LFSe en een OppCharge laadstation getoond. OppCharge-stations werken op een standaard interface, waardoor ook andere elektrische voertuigen hierop geladen kunnen worden.

Presentaties

Ook worden er verschillende interactieve presentaties gegeven. Daarbij komen onder meer geluidsoverlast, het milieu, de stedelijke ontwikkelingen, veiligheid en de implementatie van elektrisch vervoer aan bod. De elektrische Volvo-bussen worden allemaal via een pantograaf snel geladen. Een laadtijd van 3 tot 6 minuten is voldoende voor circa 15 kilometer rijden.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.