RET en HTM behouden tot 2034 concessies in Den Haag en Rotterdam

Gepubliceerd op 17-05-2017 om 12:45

De Metropoolregio Rotterdam Den Haag heeft besloten definitief het busvervoer in Rotterdam en Den Haag in te besteden. Dat is woensdag besloten. De vorige busconcessies in deze steden werden nog door openbare aanbesteding gegund, maar door deze inbesteding mogen de vervoerders hier in ieder geval tot aan 2034 het vervoer blijven verzorgen. Tegenwoordig mogen de grote steden weer zelf kiezen of ze het openbaar vervoer aan- of inbesteden.

Zowel RET als HTM zijn erg blij met het besluit van de MRDH om het vervoer voor een periode van 15 jaar in te besteden. “Er werken bij ons 800 mensen en die zijn heel blij dat de werkgelegenheid veilig gesteld is én dat ze bij de RET mogen blijven werken”, aldus RET-directeur Pedro Peters. HTM-directeur Jaap Bierman: Wij zijn ook gelukkig met de inbesteding en zullen laten zien dat een OV-bedrijf in overheidshanden wel degelijk innovatief kan zijn.”

Duurzaam busvervoer

Peters legt uit dat het uitdagend was om aan alle eisen van de MRDH te voldoen, omdat ze niet veel meer extra subsidie wilden geven, maar wel een ambitieus plan vroegen voor de omslag naar zero emissie. De Metropoolregio heeft de ambitie dat de stadsbussen 100 procent uitstootvrij moeten zijn. Daarom is de concessie nu 15 jaar, zodat de RET ook de ruimte heeft om grote investeringen te doen. De vervoerder gaat 105 elektrische bussen inzetten en 110 hybride bussen.

Bijna de start van de nieuwe concessie in december 2019 zet RET meteen 55 elektrische bussen in de binnenstad van Rotterdam en Schiedam en Vlaardingen. “Dat zijn de meest vervuilde gebieden”, aldus Peters. De transitie naar zero-emissie verloopt hier in vier stappen: 55 bussen in 2020, 50 bussen in 2022, 50 bussen in 2025 en de laatste 110 bussen uiterlijk in 2030.

Trambovenleiding

Ook HTM stapt over op elektrisch vervoer; als eerste met een pilot met 8 bussen. “HTM heeft als oudste trambedrijf van Nederland alle expertise in huis om elektrische bussen in de komende jaren geleidelijk en succesvol te introduceren”, aldus Bierman. “Net zoals we dat in de afgelopen jaren deden met de modernste stadstram in ons land. Vooruitlopend hierop laten we binnenkort in Den Haag het eerste prototype zien van een elektrische bus die zichzelf binnen een paar minuten oplaadt aan de bovenleiding van onze tram.” In Den Haag verloopt de transitie in drie stappen: 17 bussen in 2021, 45 bussen in 2024 en 53 bussen in 2025.

MRDH

De MRDH is tevreden over de gemaakte afspraken. “Samen met mijn collega’s Lennart Harpe en Dick van Sluis hebben wij goede afspraken gemaakt met HTM en RET”, aldus Marc Rosier, portefeuillehouder Middelen van de Vervoersautoriteit MRDH. “Er ligt een ambitieus en realistisch plan voor schone bussen, wij krijgen busvervoer dat past bij de reiziger met de focus op een hoge klantwaardering. Kortom: wij krijgen waar voor ons geld.”

De bussen worden verder uitgerust met wifi, USB-aansluitingen en meertalige reisinformatie. Ook worden ze uitgerust met apparatuur die geschikt is voor nieuwe betaalmethoden, dus OV-chipkaart, mobiele telefoon, EMV-betalen en bankkaart. “Ik hoop dat we in 2019 ook zover zijn dat dit ook kan”, aldus Peters.

Lees ook: 

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.