Bus die laadt via trambovenleiding ook naar Utrecht

Na een succesvolle testperiode in Den Haag, kunnen reizigers in Utrecht de komende twee weken reizen met de elektrische bus die wordt opgeladen via de bovenleiding van de tram. Deze bus werd circa een maand geleden naar Den Haag gehaald door de provincie Utrecht en vervoerders Den Haag en Utrecht om het potentieel van deze bus onder de loep te nemen. Omdat Utrecht en Den Haag al een uitgebreid tramnetwerk bezit, werden deze steden als ideaal gezien voor dit experiment.

De bus komt uit Oostenrijk, waar het voertuig gewoon in de dienstregeling is opgenomen. In Den Haag is de bus in de afgelopen maand getest, onder andere op het traject tussen station Den Haag Centraal en Scheveningen. Nu krijgen ook reizigers in Utrecht de kans om met deze bus te reizen. De Provincie Utrecht wil vanaf 2028 rijden met 100 procent milieuvriendelijke bussen die geen uitstoot hebben.

Test

De batterij en laadtechniek van deze bus zijn ontwikkeld door het technologieconcern Siemens. Ze staan garant voor een capaciteit van 98 kWh en hebben een actieradius van circa 50 kilometer. De bus kan de overtollige remenergie gebruiken die trams teruggeven aan de bovenleiding, waardoor zowel trams als bussen profiteren op deze manier beter van de beschikbare energie. Dit resulteert in een erg stille, duurzame en energiezuinige eBus.

De bus werd met name positief beoordeeld door het lage geluidsniveau en vanwege het comfort van het schokvrij rijden. Bovendien hebben de betrokken in het experiment ervaren dat het verbruik van deze bus niet alleen laag begint, maar ook laag blijft. Het verbruik is ongeveer 0,8-0,9 kWh per kilometer. Dit zorgt ervoor dat per minuut ruim 1 kilometer bijgeladen kan worden. Omdat in de stad gemiddeld 17 kilometer per uur gereden wordt, is 15 minuten laden altijd voldoende om weer op 100 procent te komen.

Duurzaam vervoer

HTM, U-OV en de provincie Utrecht vinden het allemaal erg belangrijk om het openbaar vervoer te verduurzamen, omdat de luchtkwaliteit in Den Haag en Utrecht onder druk staat. Daarvoor zijn elektrische bussen een oplossing, maar de implementatie hiervan is een uitdaging. U-OV heeft daarin wel al stappen gezet en er rijden al elektrische bussen op lijn 2, maar voor het gebruik van deze elektrische bus zijn geen hoge investeringen of een lange bouwtijd nodig voor speciale laadstations, omdat de twee steden dus al een tramnetwerk hebben.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Lees OVPro voor slechts € 11,25 per maand.

Bekijk het abonnement

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Bus die laadt via trambovenleiding ook naar Utrecht | OVPro.nl

Bus die laadt via trambovenleiding ook naar Utrecht

Na een succesvolle testperiode in Den Haag, kunnen reizigers in Utrecht de komende twee weken reizen met de elektrische bus die wordt opgeladen via de bovenleiding van de tram. Deze bus werd circa een maand geleden naar Den Haag gehaald door de provincie Utrecht en vervoerders Den Haag en Utrecht om het potentieel van deze bus onder de loep te nemen. Omdat Utrecht en Den Haag al een uitgebreid tramnetwerk bezit, werden deze steden als ideaal gezien voor dit experiment.

De bus komt uit Oostenrijk, waar het voertuig gewoon in de dienstregeling is opgenomen. In Den Haag is de bus in de afgelopen maand getest, onder andere op het traject tussen station Den Haag Centraal en Scheveningen. Nu krijgen ook reizigers in Utrecht de kans om met deze bus te reizen. De Provincie Utrecht wil vanaf 2028 rijden met 100 procent milieuvriendelijke bussen die geen uitstoot hebben.

Test

De batterij en laadtechniek van deze bus zijn ontwikkeld door het technologieconcern Siemens. Ze staan garant voor een capaciteit van 98 kWh en hebben een actieradius van circa 50 kilometer. De bus kan de overtollige remenergie gebruiken die trams teruggeven aan de bovenleiding, waardoor zowel trams als bussen profiteren op deze manier beter van de beschikbare energie. Dit resulteert in een erg stille, duurzame en energiezuinige eBus.

De bus werd met name positief beoordeeld door het lage geluidsniveau en vanwege het comfort van het schokvrij rijden. Bovendien hebben de betrokken in het experiment ervaren dat het verbruik van deze bus niet alleen laag begint, maar ook laag blijft. Het verbruik is ongeveer 0,8-0,9 kWh per kilometer. Dit zorgt ervoor dat per minuut ruim 1 kilometer bijgeladen kan worden. Omdat in de stad gemiddeld 17 kilometer per uur gereden wordt, is 15 minuten laden altijd voldoende om weer op 100 procent te komen.

Duurzaam vervoer

HTM, U-OV en de provincie Utrecht vinden het allemaal erg belangrijk om het openbaar vervoer te verduurzamen, omdat de luchtkwaliteit in Den Haag en Utrecht onder druk staat. Daarvoor zijn elektrische bussen een oplossing, maar de implementatie hiervan is een uitdaging. U-OV heeft daarin wel al stappen gezet en er rijden al elektrische bussen op lijn 2, maar voor het gebruik van deze elektrische bus zijn geen hoge investeringen of een lange bouwtijd nodig voor speciale laadstations, omdat de twee steden dus al een tramnetwerk hebben.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.