Zuid-Holland onderzoekt kansen voor verlaging OV-tarieven

De provincie Zuid-Holland wil de mogelijkheden onderzoeken om de tarieven voor het regionale busvervoer vanaf 2018 te verlagen naar het prijsniveau van 2015. Een voorstel van de PvdA hiervoor kreeg op woensdag steun van een meerderheid in de Provinciale Staten en gedeputeerde Floor Vermeulen beloofde te bekijken of het mogelijk was om de jaarlijkse beschikbare middelen voor beter en betaalbaar OV in te zetten voor een harmonisatie van de tarieven.

Het tarief in de concessie Zuid-Holland Noord verschilt van de tarieven in de concessies Hoeksche Waard/Goeree Overflakkee en Drechtsteden, Alblasserwaard en Vijfheerenland en de PvdA wil dat die gelijkgetrokken wordt. Volgens de partij zijn er sinds enkele jaren geen provinciale tarieven verhoogd, behalve de tarieven voor het OV. Zij moesten het doen met de belofte dat die stijging gelijk zou blijven aan de inflatie.

Kosten

De gedeputeerde heeft toegezegd de verlaging onder de loep te nemen. Hij maakte daarvoor deze maand al een schatting van de kosten wanneer de tarieven worden gelijkgetrokken. Hierbij heeft hij als uitgangspunt genomen dat de kilometertarieven moeten aansluiten bij het kilometertarief van de streekbussen in de concessies DAV en HWGO, namelijk 13,6 cent per kilometer.

Een uitdaging voor deze verlaging is de derving van de reizigersinkomsten. “Het verlagen van de kilometertarieven in de concessie ZHN zal leiden tot opbrengstderving bij de concessiehouder Arriva. Arriva is in deze concessie opbrengstverantwoordelijk en zal daarom een compensatie van de provincie Zuid-Holland verlangen.” Vermeulen schat het totale verlies op ongeveer 2 miljoen euro, al benadrukt hij hierbij dat het om een indicatie gaat. De PvdA schat dat het teniet doen van de prijsverhogingen sinds 2015 structureel ongeveer 1,4 miljoen euro kost.

Betaalbaarheid

Vermeulen benadrukt dat het ook positief kan zijn om de tarieven niet alleen te harmoniseren in de concessies van de provincie Zuid-Holland, maar ook met andere omliggende concessies. “De concessies HWGO en DAV hebben het laagste kilometertarief in de regio, gevolgd door provincie Utrecht en regio Rotterdam waar het 0,1 eurocent per kilometer hoger is. Het hoogste kilometertarief is in regio Den Haag dat 1,9 eurocent per kilometer (14o/o) duurder is dan in HWGO en DAV”, schrijft de gedeputeerde in een brief.

Het gaat hier voorlopig echter alleen nog maar om het regionale busvervoer. Niet de provincie, maar de Metropoolregio Rotterdam Den Haag is namelijk verantwoordelijk voor het vervoer in Rotterdam en Den Haag. Maar de PvdA meent dat het verlagen van de tarieven goed is voor de betaalbaarheid van het openbaar vervoer, vooral wanneer de tarieven volgend jaar al dalen. “Mobiliteit is prijzig”, erkent Vermeulen. “Zeker voor mensen met een smalle beurs. Daarom begrijp ik de behoefte.”

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “Zuid-Holland onderzoekt kansen voor verlaging OV-tarieven”

Pieter van Mourik|01.07.17|10:47

Dit soort prijsverschillen zijn volstrekt onbelangrijk bij de consumentenkeuze voor OV-ritten; prijs kan een rol spelen bij OV-abonnementen; alles van waarde heeft een prijs en zogenaamd gratis is waardeloos. Kwalitatieve OV-verschillen mogen in de prijs tot uitdrukking komen.