Bus Connexxion

Vervoerregio Amsterdam wil verlenging concessie Zaanstreek

Gepubliceerd op 04-07-2017 om 10:53

De Vervoerregio Amsterdam wil vervoerder Connexxion twee jaar langer het vervoer laten verzorgen in de de concessie Zaanstreek. Die concessie loopt eigenlijk in december 2018 af. De Adviescommissie Zaanstreek reageerde al positief op de verlenging van de concessie en de verwachting is dat de concessieverlener na de zomer een definitief besluit neemt over de verlenging.

Connexxion heeft al een vervoersvoorstel gedaan voor de jaren 2019 en 2020. De Adviescommissie heeft zich al positief uitgesproken over het verlengingsvoorstel en liet weten veel te verwachten van de elektrische bussen. Nu mag ook de Reizigers Advies Raad (RAR) voor de vervoerregio Amsterdam nog haar mening uiten. Uiteindelijk is het dan aan de Vervoerregio om te bepalen of het voorstel van de huidige vervoerder voldoet, waarna het besluit formeel wordt.

Voordelen verlenging

In deze concessie zijn de R-netlijnen naar Amsterdam erg belangrijk. Dit zijn de lijnen voor hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) door de Randstad, die het gebied voor alle inwoners van de Zaanstreek ontsluiten. De concessieverlener heeft drie reden om de concessie te verlengen. De verwachting is dat het verlengen van de concessie exploitatievoordeel oplevert. Ten tweede is de Vervoerregio nu erg tevreden met de dienstregeling en de dienstverlening van Connexxion.

De laatste reden is dat de Noord/Zuidlijn zal worden opgeleverd in juli 2018. De effecten van deze nieuwe metrolijn op de dienstregeling van Connexxion, maar ook op die van EBS en GVB, baart momenteel al enkele reizigersorganisaties zorgen. De vervoerder zelf gaf in het vervoerplan van 2018 aan lastig te kunnen voorspellen wat het effect van de Noord/Zuidlijn is op het aantal reizigers en de reispatronen en dat een doorontwikkeling van het netwerk op de lange termijn vereist was. De vervoerregio erkent nu ook dat een wijziging van de concessie eind 2018 niet wenselijk is.

Gunning

De concessie Zaanstreek ging van start in 2010, nadat Connexxion in 2009 de enige inschrijver was die een bod deed op deze concessie. Maar de Stadsregio liet destijds alsnog blij te zijn met het aanbod, omdat de vervoerder negen procent meer OV wilde leveren en een flinke reizigersgroei verwachtte. Connexxion kreeg de concessie voor 8 jaar gegund met de mogelijkheid op een verlenging van 2 jaar. In totaal is er jaarlijks een bedrag van circa 18 miljoen gemoeid met de concessie Zaanstreek.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.