Connexxion, bus, Goes, Zeeland

Zeeland controleert concessie Connexxion via monitoringstool

Gepubliceerd op 12-07-2017 om 12:00

De provincie Zeeland gaat met een eigen monitoringstool OV controleren of vervoerder Connexxion zich aan de gestelde prestatie-indicatoren houdt. Daarvoor schrijft de provincie een openbare aanbesteding uit. Momenteel wordt de vervoerder vooral beoordeeld op basis van klachten en gegevens die handmatig moeten worden verzameld en geanalyseerd en de concessieverlener denkt dat deze tool daarom een aanzienlijke verbetering is.

Met deze monitoringstool wil Zeeland beter bijhouden hoe Connexxion presteert. Het gaat dan over de afgesproken eisen over bijvoorbeeld voertuigen en personeel, de uitvoeringskwaliteit (rituitval, aankomst- en vertrekpunctualiteit en aansluitingen), reisinformatie en sociale veiligheid. Wanneer de busvervoerder niet voldoende presteert, is het de bedoeling dat er concrete verbeterafspraken worden gemaakt en zelfs boetes behoren tot de mogelijkheden.

Dashboard Connexxion

Het beter bewaken van de prestaties van Connexxion bewaken, moet gemakkelijker worden wanneer de provincie zijn eigen tool heeft. Want de vervoerder heeft zelf ook een dashboard waarin de vervoerder bijhoudt hoe de concessie wordt uitgevoerd en de provincie heeft daar ook toegang toe. Maar de provincies vindt het vanwege meerdere overwegingen belangrijk niet afhankelijk te zijn van het systeem dat Connexxion hanteert. Ten eerste is dat dashboard er niet voor bedoeld om verantwoording af te leggen aan de concessiehouder.

Ten tweede wordt met een onafhankelijke tool voorkomen dat de provincie afhankelijk is van gegevens die door de vervoerder zelf worden aangeleverd. De provincie hecht veel waarde aan het verzamelen van eigen informatie, om te voorkomen dat ‘de slager zijn eigen vlees keurt’. De concessieverlener loopt bovendien zo minder risico bij storingen, kan de tool aanpassen naar eigen inzicht en kan die ook nog gebruiken als er in een volgende concessie een andere vervoerder komt.

Aanbesteding

De provincie stelt dat het niet alleen gaat om een onmiddellijke controle op de uitvoering van de concessie in Zeeland, waarvan de marktwaarde naar schatting 20 miljoen euro per jaar bedraagt, maar dat zo ook de ontwikkelingen op de lange termijn beter in kaart gebracht worden. De rapportages die vanuit deze tool worden gemaakt maakt het mogelijk om oudere resultaten te vergelijken met huidige resultaten.

Deze tool vormt niet alleen een stok achter de deur richting de vervoerder, maar ook voor vragen van bijvoorbeeld Statenleden, wanneer dan teruggegrepen kan worden naar managementrapportages. “De monitoringstool neemt ons veel werk uit handen, biedt de mogelijkheid om Connexxion ter verantwoording te roepen als bereikte resultaten achterblijven bij de in de concessie afgesproken eisen”, aldus de provincie.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.