NS verkoopt Qbuzz aan Italiaanse Busitalia

Qbuzz vervoersbedrijf. Foto: Archief OVPro.nl
Qbuzz vervoersbedrijf. Foto: Archief OVPro.nl

NS verkoopt busvervoerder Qbuzz aan het Italiaanse Busitalia, onderdeel van de Italiaanse nationale spoorvervoerder Ferrovie dello Stato Italiane. NS zegt dat de keuze is gevallen op Busitalia, omdat zo de eigen identiteit en het businessmodel van Qbuzz behouden kunnen blijven én omdat zo de belangen van de concessieverleners en medewerkers maximaal vertegenwoordigd blijven.

De koopovereenkomst is donderdag gesloten. Omdat Busitalia onderdeel is van de Italiaanse spoorwegen, is het bedrijf indirect 100 procent eigendom van de Italiaanse staat. Busitalia vervoert circa 230 miljoen passagiers per jaar en heeft een omzet van 350 miljoen euro.

Gevolgen

NS laat weten dat dit geen gevolgen heeft voor het personeel of de dienstverlening in de lopende concessies. De centrale ondernemingsraden van Qbuzz en NS hebben al positief geadviseerd over de verkoop, net als het ministerie van Financiën, de aandeelhouder van NS. De huidige concessiehouders – het OV-bureau Groningen Drenthe en de provincie Utrecht – zouden ook positief zijn over het voortzetten van de relatie met Qbuzz en de voorgenomen nieuwe aandeelhouder. Wel moet de mededingsautoriteit ACM de verkoop nog goedkeuren voor het definitief is.

Naar verluidt zouden de Italiaanse spoorwegen een bod van 40 miljoen hebben gedaan, terwijl de andere spelers beduidend minder wilden neertellen. Het is nu niet bekend hoeveel betaald is voor de overname. De Italiaanse spoorwegen proberen hun aandeel in het Europese passagiersvervoer te vergroten. NS laat weten dat Busitalia de aankoop van Qbuzz ziet als een mogelijkheid om ‘vanuit haar lange termijn-strategie innovatie en groei te realiseren’.

Strategie

De nieuwe koper van Qbuzz is al lange tijd een heet hangijzer in de sector. NS startte in juli 2016 met het verkoopproces van de dochtermaatschappij, nadat de minister van Financiën, Jeroen Dijsselbloem, aan de spoorvervoerder de opdracht gaf om zich alleen nog maar op de kerntaken te richten. Busvervoer verzorgen behoort niet tot die kerntaak. NS ging daarom op zoek naar een nieuwe eigenaar en de interesse voor Qbuzz was hoog, zo meldt de vervoerder.

Bij het Italiaanse Busitalia werken nu circa 4.000 mensen die het openbaar vervoer verzorgen in Centraal- en Noord-Italië. Het bedrijf heeft 2.300 bussen, 46 treinen, 18 trams en 7 veerponten. Het moederbedrijf FS Group is in meerdere landen actief en heeft een omzet van 8,5 miljard euro.

Verkoop

Ook in 2015 waren er hardnekkige geruchten dat NS de busafdeling zou willen verkopen. Destijds leek het erop dat het busbedrijf in handen zou komen van de Franse spoorwegen SNCF. Dit zorgde voor veel onrust en de ondernemingsraad was tegenstander van een verkoop aan buitenlandse handen. De politiek drong er toen op aan geen gehaaste beslissingen te nemen tot NS de heroriëntatie van haar rol op de regionale vervoersmarkt had afgerond.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.