Winst OV-bureau Groningen Drenthe tien keer hoger dan verwacht

Het OV-bureau Groningen Drenthe sluit 2016 af met een financieel resultaat van 7,3 miljoen euro. Dat is beduidend hoger dan de 762.000 euro die vooraf voorzien was. Dit komt onder andere door een forse groei van de reizigersopbrengsten. Verder vielen de vaste lasten erg mee, omdat de dieselprijzen erg laag waren en de inflatie beperkt bleef. Het OV-bureau wil dat dit overschot weer ten goede komt aan het OV in Groningen en Drenthe.

Dit maakte het OV-bureau bekend in het jaarverslag. Het OV-bureau is de concessieverlener in de twee noordelijke provincies en vindt het belangrijk om dit geld weer terug in het OV te investeren. “We steken het weer in het OV”, legt directeur Jan van Selm uit. “We hebben juist de nieuwe dienstregeling vastgesteld, waarin we meer vervoer aanbieden. En we gebruiken dit resultaat om elektrische bussen en dubbeldekkers te kopen.”

Financiën

Een flink deel van dit hoge resultaat komt dus uit de groei van de reizigersopbrengsten ten opzichte van 2015. Deze opbrengsten vallen twee miljoen euro hoger uit dan was begroot. Er reisden meer passagiers met de OV-chipkaart, maar ook het aantal reizigers dat gebruikmaakt van een regionaal kaartje of een landelijke abonnement is toegenomen. “De gerealiseerde reizigersgroei werd vooral behaald in het HOV (ruim zes procent) en werd zichtbaar in alle reizigerscategorieën: saldoreizigers, abonnementhouders, studenten en gebruikers van Eurokaartjes”, aldus het OV-bureau.

De begroting van het OV-bureau kwam overigens op punten ook nadeliger uit dan vooraf bedacht. Zo nam het aantal DRU’s toe vanwege wijzigingen in de dienstregeling. De vervoerders verzorgden ook meer versterkingsritten en er werd in 2016 een bonus voor de hoge klanttevredenheid verstrekt. Bovendien was in de begroting geen rekening gehouden met de afschrijving en onderhoudskosten voor de busremise aan de Peizerweg.

Samen zorgde dit voor een negatieve kostenpost van bijna negen ton, maar die werd teniet gedaan door de kostenposten die beter uitpakten en hogere baten. Het OV-bureau verwacht dat ook 2017 positief zal worden afgesloten, maar voor 2018 voorziet de concessieverlener een negatief exploitatiesaldo van 1.444.000 euro. Voor 2019 wordt ingezet op een licht positief saldo van 314.000 euro, maar in de jaren daarna weer een gedaald exploitatiesaldo van enkele miljoenen.

Reizigerskilometers

Sowieso was 2016 een positief jaar voor het OV-bureau. Het aantal reizigerskilometers nam al voor de tweede keer op een toe met 5 procent. Ook hier zijn het name de verbindingen van de Q-links en Qliners die in populariteit blijven stegen. Bovendien werd 2016 gekenmerkt door een netwerkintegratie met de trein, wat op de dienstregeling 2016 een bezuiniging van één miljoen euro veroorzaakte.

Met deze winst wordt het nieuwe materieel gekocht, dat het OV-bureau enkele maanden geleden al aankondigde. Het gaat daarbij om vijf dubbeldekkers en het volledig elektrisch uitvoeren van de buslijn Q-link Groen. Dat vereist een eenmalige investering van 6 miljoen. Bovendien wordt er ingezet op een verbetering van het openbaar vervoer. De Qliners tussen Groningen, Assen en Stadskanaal gaan bijvoorbeeld frequenter rijden en de stadslijnen 1 en 2 in Emmen krijgen nieuwe routes en snellere reistijden.

Doelstellingen toekomst

Enkele doelstellingen van het OV-bureau in 2016 waren het versnellen van het bestaande net, een bundeling van de lijnen en een herontwerp van de onderkant van het OV-lijnennet. Indien mogelijk moest er kleinschalig vervoer worden aangeboden en zelfs vraagafhankelijk, als dat tot de mogelijkheden behoorde. De populaire lijnen, zoals de Qliners, de Qlink-bussen en de zware basislijnen in de stad én in de streek, moesten juist daarentegen juist verder geoptimaliseerd worden. Dit lijkt effectief te zijn geweest.

Het OV-bureau heeft voor een langere termijn bepaald dat in 2018 het aantal reizigerskilometers met 4 procent moet groeien en dat de klanttevredenheid minimaal moet uitkomen op een 7,5 voor het basisnet en een 7,8 voor het HOV. Het aanbod van vervoer moet in ieder geval gebiedsdekkend zijn van 07.00 uur tot 24.00 uur en de kostendekkingsgraad moet uitkomen op 51 procent. In 2016 was de kostendekkingsgraad al hoger. De CO2-uitstoot moet per reizigerskilometer gedaald zijn met maximaal 4 procent ten opzichte van 2016.

Tarieven

Tevens is de doelstelling om de OV-chipkaarttarieven alleen mee te laten stijging met de landelijke prijzen en dus verder niet te verhogen. Daarvoor wordt het budget voor de dienstregeling met 1,5 miljoen euro verhoogd in vergelijking met de begroting een jaar eerder. “Dit is met name om de verdere doorgroei van het OV met name op het HOV-netwerk (Qliners en Q-links) te faciliteren en het vastgestelde OV-basisnet in Groningen en Drenthe robuuster te maken. Qua prognoses gaan wij ervan uit dat de beoogde uitbreidingen vanaf 2018 ook één miljoen extra opbrengsten genereren.”

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “Winst OV-bureau Groningen Drenthe tien keer hoger dan verwacht”

Antoine Berben|26.07.17|00:42

Prachtig allemaal maar het niet rekening houden met afschrijving en onderhoudskosten voor een busremise komt mij toch als bijzonder dom over van alweer zo’n nieuwe organisatie.