Citadis tram, RET, Rotterdam

Trambestuurders RET kiezen stoel na testperiode

De laatste paar stuks van in totaal 120 bestuurdersstoelen zijn onlangs bezorgd aan de RET. Daarmee heeft EBLO Seating nieuwe stoelen geplaatst in de Citaris I-trams en de Citaris II-trams van RET. De trambestuurders zelf speelden een belangrijke rol bij het uitkiezen van een nieuwe stoel in de voertuigen, omdat zij vooraf hun oordeel mochten uitspreken over de verschillende stoelen waaruit ze konden kiezen.

De RET selecteerde vooraf drie bedrijven, die allebei twee type stoelen in de voertuigen mochten plaatsen. Een paar maanden lang mochten alle trambestuurders deze stoelen testen, waarna ze gevraagd werden een enquête in te vullen over de stoelen. De stoel van EBLO kwam het beste uit de bus.

Comfort stoel

De stoel werd met name positief beoordeeld, omdat hij naast de vele instelmogelijkheden ook volledig luchtgeveerd is en is uitgerust met automatische instellingen. Door de luchtvering is het een stoel die geschikt is voor bestuurders van verschillende lengtes en verschillende gewichten. Dat komt ten goede aan comfort van de stoel en de RET hechtte voor de aanbesteding veel waarde aan het comfort. Bovendien heeft EBLO de hoge eisen vanuit het Programma van Eisen voor 95 procent kunnen invullen.

Behalve de levering van de stoelen, heeft EBLO ook een instructiefilmpje gemaakt voor de Rotterdamse trambestuurders, waarin precies wordt uitgelegd op welke wijze de bestuurders hun stoel moeten instellen. Het is belangrijk dat bestuurders dit snel kunnen, omdat de wisseltijd van chauffeurs in trams vaak erg kort is. EBLO-directeur Evert Mallie: “We krijgen regelmatig te horen dat er geen aandacht wordt gegeven aan de stoel. Maar dat is wel belangrijk, want het werkplezier is verbonden aan de stoel waarin je zit.”

Onderhoud

EBLO is ook enkele jaren verantwoordelijk voor het onderhoud aan de stoelen. Mallie legt uit dat het belangrijk is om regelmatig aandacht te besteden aan de stoelen, omdat ze heel veel gebruikt worden. “De stoelen die wij nu geleverd hebben aan de RET kunnen 15 jaar meegaan, maar niet zonder service.”

Verder was veiligheid erg belangrijk voor de RET en de bestuurdersstoelen die nu in alle trams zijn geplaatst, voldoen aan alle eisen op het gebied van brandbescherming voor railvoertuigen. “Het eisenpakket van de RET voor de nieuwe stoelen was erg uitgebreid. Daarom zijn wij heel trots dat we de aanbesteding hebben gewonnen.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.