‘Concessieverleners moeten pinapparatuur in bus financieren’

Niet de reizigers in de bus, maar de concessieverleners en vervoerders dienen op te draaien voor de kosten van pinapparaten in de bus. Dat vindt reizigersorganisatie Rover. De organisatie bekritiseert de keuze van de provincie Noord-Brabant om de reiziger hiervoor te laten opdraaien door de ritprijs duurder te maken. Bovendien heeft Rover onlangs signalen ontvangen dat andere vervoerders ook een tariefstijging overwegen. 

Overigens gaat het nu louter om een aanvraag van Connexxion in Goeree-Overflakkee, maar Rover vreest dat dit idee ook bij andere vervoerders zal gaan leven nu de provincie Noord-Brabant deze stijging van de ritprijzen heeft goedgekeurd. En hoewel het gaat om een klein bedrag, heeft Rover toch enkele principiële problemen met de tariefstijging.

Veiligheid

“Het OV-personeel moet veilig kunnen werken”, stelt Rover-woordvoerder Sanne van Galen. Voor de reizigersorganisatie is dit net zo belangrijk als de mogelijkheid voor reizigers om veilig te kunnen reizen. Maar dat betekent niet dat de busreizigers moeten opdraaien voor de kosten hiervoor. “Het is een zaak van vervoerders en overheden om daarvoor te zorgen en maatregelen daartoe te financieren.”

De aanschaf en installatie van pinapparaten in de bussen kost ongeveer 1000 euro per bus. Rover begrijpt dus goed dat de vervoerders aan overheden om steun hebben gevraagd. Idealiter zouden vervoerders en lokale overheden hier samen de verantwoordelijkheid voor pakken. “Dit is voor de veiligheid gewoon nodig”, aldus Van Galen. Maar in Brabant zal de rekening nu niet gedragen worden door de vervoerders en concessieverleners, maar door de passagiers van de bussen.

Brabant

De provincie Noord-Brabant heeft besloten om de tarieven in de bussen tijdelijk te verhogen. Hierdoor wordt het plaatselijke kilometertarief voor onbepaalde tijd verhoogd met één cent per vier kilometer. Daarnaast wordt het Brabant ritkaartje in prijs verhoogd van 3,75 euro naar 3,85 euro en de dalurendagkaart van 6,00 euro naar 6,20 euro. Dit gaat in op 1 januari 2018.

Rover bekritiseert dit besluit en denkt dat de concessieverlener en vervoerder samen prima in staat zijn om deze investering te doen. Maar door de hoge kosten per bus kan het installeren van pinapparatuur in de tonnen lopen en Rover heeft er dus wel degelijk begrip voor dat dit een behoorlijke uitgave is voor vervoerders. “Lokale overheden moeten hiervoor dieper in de buidel tasten.”

Vervoerders

Enkele vervoerders hebben al stappen gezet in de installatie van pinapparaten. Momenteel is GVB al volledig overgestapt op contantloos betalen in de bus en er kan niet langer contant betaald worden in de nachtbussen in Utrecht. Dit is bekostigd door de vervoerder. Ook Arriva heeft al wat testen uitgevoerd en maakt in West- en Oost-Brabant van de regeling van Noord-Brabant gebruik om pinapparaten aan te schaffen.

Rover zal in toekomstige overleggen ervoor blijven pleiten dat de vervoerders en lokale overheden hiervoor zelf wat dieper in de buidel moeten tasten.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Concessieverleners moeten pinapparatuur in bus financieren’ | OVPro.nl

‘Concessieverleners moeten pinapparatuur in bus financieren’

Niet de reizigers in de bus, maar de concessieverleners en vervoerders dienen op te draaien voor de kosten van pinapparaten in de bus. Dat vindt reizigersorganisatie Rover. De organisatie bekritiseert de keuze van de provincie Noord-Brabant om de reiziger hiervoor te laten opdraaien door de ritprijs duurder te maken. Bovendien heeft Rover onlangs signalen ontvangen dat andere vervoerders ook een tariefstijging overwegen. 

Overigens gaat het nu louter om een aanvraag van Connexxion in Goeree-Overflakkee, maar Rover vreest dat dit idee ook bij andere vervoerders zal gaan leven nu de provincie Noord-Brabant deze stijging van de ritprijzen heeft goedgekeurd. En hoewel het gaat om een klein bedrag, heeft Rover toch enkele principiële problemen met de tariefstijging.

Veiligheid

“Het OV-personeel moet veilig kunnen werken”, stelt Rover-woordvoerder Sanne van Galen. Voor de reizigersorganisatie is dit net zo belangrijk als de mogelijkheid voor reizigers om veilig te kunnen reizen. Maar dat betekent niet dat de busreizigers moeten opdraaien voor de kosten hiervoor. “Het is een zaak van vervoerders en overheden om daarvoor te zorgen en maatregelen daartoe te financieren.”

De aanschaf en installatie van pinapparaten in de bussen kost ongeveer 1000 euro per bus. Rover begrijpt dus goed dat de vervoerders aan overheden om steun hebben gevraagd. Idealiter zouden vervoerders en lokale overheden hier samen de verantwoordelijkheid voor pakken. “Dit is voor de veiligheid gewoon nodig”, aldus Van Galen. Maar in Brabant zal de rekening nu niet gedragen worden door de vervoerders en concessieverleners, maar door de passagiers van de bussen.

Brabant

De provincie Noord-Brabant heeft besloten om de tarieven in de bussen tijdelijk te verhogen. Hierdoor wordt het plaatselijke kilometertarief voor onbepaalde tijd verhoogd met één cent per vier kilometer. Daarnaast wordt het Brabant ritkaartje in prijs verhoogd van 3,75 euro naar 3,85 euro en de dalurendagkaart van 6,00 euro naar 6,20 euro. Dit gaat in op 1 januari 2018.

Rover bekritiseert dit besluit en denkt dat de concessieverlener en vervoerder samen prima in staat zijn om deze investering te doen. Maar door de hoge kosten per bus kan het installeren van pinapparatuur in de tonnen lopen en Rover heeft er dus wel degelijk begrip voor dat dit een behoorlijke uitgave is voor vervoerders. “Lokale overheden moeten hiervoor dieper in de buidel tasten.”

Vervoerders

Enkele vervoerders hebben al stappen gezet in de installatie van pinapparaten. Momenteel is GVB al volledig overgestapt op contantloos betalen in de bus en er kan niet langer contant betaald worden in de nachtbussen in Utrecht. Dit is bekostigd door de vervoerder. Ook Arriva heeft al wat testen uitgevoerd en maakt in West- en Oost-Brabant van de regeling van Noord-Brabant gebruik om pinapparaten aan te schaffen.

Rover zal in toekomstige overleggen ervoor blijven pleiten dat de vervoerders en lokale overheden hiervoor zelf wat dieper in de buidel moeten tasten.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.