Hervorming lijnennetwerk De Lijn betekent vaker overstappen

Elektrische bus, De Lijn, Brugge

De Belgische vervoerder De Lijn is van plan het lijnennetwerk zodanig te hervormen dat snelle, directe buslijnen tussen steden en belangrijke centra de kern van het vervoer gaan vormen. De vervoerder wil af van de lijnbussen die tussen alle wijken en en kleine dorpen slingeren, terwijl daar nauwelijks mensen instappen. Dit betekent waarschijnlijk vaker overstappen voor reizigers. 

Dit blijkt uit een hervormingsplan van de vervoerder dat de Belgische krant De Morgen heeft kunnen inkijken. Reizigers die dus niet aan die directe lijnen wonen, moeten via andere vervoersmodaliteiten bij die directe lijnen komen.

Vervoer op maat

Een topman van De Lijn legt aan de Belgische krant uit dat er wel degelijk ook reguliere buslijnen worden gehandhaafd, die vanuit dorpjes en wijken naar de hoofdlijnen lopen. Het openbaar vervoer wordt ingedeeld in een kernnet van bussen en trams, het aanvullend net en in de laatste laag vervoer op maat. De reden dat op plekken vervoer op maat wordt ingezet, is dat er soms zo weinig potentieel is voor een busverbinding dat een reguliere lijn niet te verantwoorden is.

Overigens stelt de vervoerder dat hiervoor ook nu al belbussen worden ingezet, maar dat De Lijn heeft gemerkt dat er ook andere initiatieven gebruikt kunnen worden. Betrokken partijen, zoals gemeentes, kunnen zelf bussen inzetten, De Lijn kan overdag voertuigen inzetten die ’s ochtends en ’s middags worden gebruikt voor leerlingenvervoer en ook deelsystemen worden overwogen. Om deze hervorming mogelijk te maken wordt de structuur van de Lijn wel flink omgegooid. De provinciale afdelingen bij de vervoerder zullen verdwijnen en Vlaanderen wordt opgedeeld in negentien ‘vervoersregio’s’.

Vakbonden

Belgische vakbonden hebben geschrokken gereageerd op de plannen, vooral omdat de Vlaamse minister van Mobiliteit, Ben Weyts, meteen liet weten dat De Lijn niet meer geld zou krijgen voor deze nieuwe initiatieven. Volgens de vakbonden is de hervorming van Belgische vervoerder daarom gewoon een nieuwe manier om geld te besparen.

Bovendien vindt vakbond ACV nog niet bewezen dat deze vorm van mobiliteit bieden verstandig is. Bovendien verwacht de vakbond dat vervoer op maat meer geld gaat kosten, waardoor op andere plek minder financiën beschikbaar zijn. Dit kan ten koste komen van de dienstverlening aan reizigers, met name aan reizigers die minder mobiel zijn of in afgelegen gebieden wonen. “Je kunt met minder middelen niet dezelfde dienstverlening aanbieden.”

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.