Europa heeft miljarden beschikbaar voor verduurzaming OV

Europa heeft miljarden euro’s aan subsidie ter beschikking voor het verduurzamen en innoveren van het openbaar vervoer, zoals de aanschaf van zero emissie-bussen. Maar niet op de beperkte schaal waarop elektrische bussen momenteel worden uitgerold. “Het gaat nog te vaak om slechts 5 elektrische bussen en een buslijn”, vertelt Zoltán Donáth van de European Investment Bank. “Dat is voor een bank een te kleine investering.”

Donáth sprak op de Innovation Summit van Volvo Group in Brussel afgelopen donderdag. Hij ging hier de discussie aan over de toekomst van transport met de directeur Volvo-directeur Håkan Agnevall, burgemeester Johan Nyhus van het Zweedse Gotenburg en Stephane Ouaki. Hij is werkzaam bij het Directorate-General for Research & Innovation voor de Europese Commissie.

Subsidies

Volgens Oauki bestaat er een hiaat tussen de traditionele subsidies die beschikbaar zijn voor transport en OV en alle innovatieve oplossingen van nu, zoals elektrificatie of autonomie. Want er zijn wel degelijk veel fondsen beschikbaar voor transport en stedelijk vervoer, maar dit geld wordt voornamelijk geïnvesteerd in railprojecten en in projecten voor lange-afstandsreizen.

De Europese commissie werkt echter actief samen met de EIB om te zorgen dat steden die het busvervoer schoner willen gebruik kunnen maken van deze financiële steun. “We werken samen met de EIB om steden te helpen om subsidies te vinden”, stelt Ouaki. Op die manier hoeft het niet volledig gefinancierd te worden vanuit publieke gelden. Daarbij is het wel belangrijk dat we oplossingen bedenken, waarbij we de risico’s voor de bank minimaliseren. Een bank is nu eenmaal een bank. Onze samenwerking met de EIB helpt daarbij.”

Spoor

Vervoerders hebben niet alleen de mogelijkheid om investeringen te krijgen van de EU door de schaal van elektrische bussen te vergroten, stelt Donáth. Ze kunnen ook nadenken over projecten waarbij een combinatie gemaakt wordt van elektrische bussen en een spoorproject. “Er moet geen concurrentie zijn tussen spoor en de weg”, aldus Donáth. “In een goede stadsplanning is ruimte voor alles.”

Daarbij kan in de stad worden gedacht aan de aanleg van een tramlijn, maar Volvo-topman Agnevall stelt dat een elektrische bus juist een goed alternatief is voor een tram. Een elektrische bus is beduidend goedkoper dan de aanleg van een tram en heeft wel veel voordelen. Dit onderschrijft Nyhus. “Ik ben een voorstander van tram, maar een tram aanleggen is heel duur. De omslag naar elektrische bussen is in vergelijking erg goedkoop. Dus help ons bij de opschaling om meer elektrische bussen te bouwen.”

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.