Duitse Göttingen kiest ook voor Volvo Electric Hybrids

Vervoerder Göttinger Verkehrsbetriebe GmbH heeft drie elektrisch hybride bussen aangeschaft om het busvervoer te gaan verzorgen in de Duitse universiteitsstad. Met deze Volvo-bussen wil de vervoerder de busvloot stapsgewijs volledig elektrisch maken. Deze bussen van de Zweedse fabrikant moeten worden ingezet in de lente van 2018.

De stad heeft de ambitie om de komende jaren het openbaar vervoer flink te vergroenen.  De Volvo Electric Hybrids kunnen 7 kilometer elektrisch afleggen, maar kunnen daarnaast ook nog gewoon op diesel rijden. De vervoeder wil deze 12 meter-bussen inzetten op buslijnen 41 en 42.

Laadsysteem

Omdat de bussen zowel elektrisch als op diesel kunnen rijden, wordt de bereik van de bussen groter en zijn ze flexibeler inzetbaar. Tegelijkertijd kan het vervoer in het middeleeuwse stadscentrum van Göttingen schoon worden uitgevoerd. In totaal heeft Volvo al circa 3500 elektrische bussen verkocht, te weten hybride, elektrisch hybride en volledig elektrisch.

Het laadsysteem wordt geleverd door ABB en er worden laadpalen geplaatst bij het eindstation van zowel lijn 41 en 42, namelijk in de Gustav-Bielefeld-Strasse. Daar duurt het bijladen circa 3 tot 4 minuten. Ook worden de batterij ’s nachts in het depot geladen. Het laden van deze bussen gebeurt met 150 kilowatt, maar de infrastructuur wordt al ingericht om ook met 300 kW te kunnen laden. Zo is de infrastructuur alvast uitgerust voor het laden van volledig elektrische voertuigen.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.