Syntus Utrecht belooft betere punctualiteit in vervoerplan 2018

Syntus Utrecht concentreert zich voor de dienstregeling 2018 vooral op de verbetering van de rijtijden en dus de buspunctualiteit. Enkele gemeentes in de concessie vroegen nog om aanpassingen van routes of herinvoeringen van oude lijnen, maar een beperkt aantal wensen is werkelijk doorgevoerd. “Reizigers van Syntus Utrecht kunnen volgend jaar gebruik maken van grotendeels hetzelfde aanbod als het huidige vervoerplan biedt”, aldus de provincie Utrecht.

De provincie Utrecht heeft vorige week het nieuwe vervoerplan van vervoerder Syntus gepresenteerd. Speerpunt voor Syntus in 2018 zijn betrouwbare vertrektijden en punctuele bussen. “We zorgen ervoor dat de chauffeur op veel momenten en veel lijnen meer tijd krijgt om zijn of haar ronde te rijden”, stelt de vervoerder. “Dat zal direct effect hebben op de betrouwbaarheid van onze dienstverlening.”

Wensen

Er is al een verbeteringslag gemaakt door Syntus na een turbulente start in december 2018, maar enkele gemeentes gaven ook voorafgaand aan dit definitieve vervoerplan aan dat ze liever zouden zien dat oude buslijnen heringevoerd zouden worden of vaker zouden rijden. Enkele voorbeelden zijn de herinvoering van buslijn 74 naar Soest, een aanpassing van de routes voor een betere ontsluiting van Driebergen-Zuid en Leersum en betere bediening van Veenendaal-Oost.

De gemeente Scherpenzeel vroeg tevens een kwartierdienst naar Veenendaal – De Klomp. Hoewel Syntus op plekken veel moeite om de dienstregeling te verbeteren, zijn dus lang niet alle verzoeken van gemeentes overgenomen. Redenen daarvoor zijn vaak een te gebrekkig aantal reizigers of om juist andere gebieden beter te ontsluiten.

Syntus benadrukt dat het hierbij meespeelt dat de provincie Utrecht de taak heeft gegeven om de exploitatiebijdrage niet hoger uit te laten vallen dan in 2017. Deze bijdrage blijft namelijk gelijk. Op vragen van ROCOV Utrecht, antwoord de vervoerder dat er gezocht moet worden naar ritten waarin kan worden bespaard, omdat het budget gelijk blijft terwijl de rijtijden toenemen. Bovendien duurt het dienstregelingsjaar 2019 een week langer, waardoor het aantal dienstregelingsuren ( DRU’s) dit jaar lager uitvalt om te ‘sparen’ voor volgend jaar.

Leusden

De meeste klachten over het openbaar vervoer komen uit de gemeente Leusden. In deze gemeente houdt Syntus de dienstregeling in stand, omdat nog een apart traject loopt waarin wordt onderzocht wat de mogelijkheden hier zijn. Daarbij wordt ook gekeken naar de herinvoering van de situatie zoals die was onder Connexxion. “We hopen dat de gemeente Leusden hierin alsnog vertrouwt op een goede afloop”, schrijft de provincie.

Verder doet de provincie een concreet voorstel aan deze gemeente voor tijdelijke maatregelen in Leusden Zuid. Die tijdelijke maatregelen overbruggen de periode waarin structurele maatregelen worden onderzocht op juridische en financiële haalbaarheid. De provincie denkt hierbij aan een gezamenlijke pilot van een jaar voor een extra buslijn voor de verbinding tussen Leusden Centrum-Zuid en Amersfoort, zodat er in dat jaar verder gekeken kan worden naar eventuele voorstellen voor het vervoerplan 2019.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.