Zuid-Holland investeert in hoogwaardige spoor- en buslijnen

De provincie Zuid-Holland zet in op een groei van het aantal R-netlijnen in de provincie. Niet alleen worden er binnenkort drie nieuwe buslijnen geïntroduceerd, maar de provincie is ook druk bezig met de voorbereiding van nieuwe hoogwaardige spoor- en buslijnen. Volgens Zuid-Holland zijn de huidige R-net verbindingen succesvol en verbetert zo de bereikbaarheid. 

De provincie laat weten dat het OV-netwerk al gestaag gegroeid is de afgelopen tijd. Eind 2014 zijn de eerste R-net bussen gaan rijden en steeds meer mensen maken hiervan gebruik. Ook is de waardering van reizigers hoog. Eind vorig jaar gingen de eerste R-net treinen rijden, op de lijn tussen Alphen aan den Rijn en Gouda.

Nieuwe lijnen

Op de drie nieuwe lijnen in Zuid-Holland moeten eind dit jaar bussen gaan rijden. Het gaat hier om verbindingen tussen Leiden en Leiderdorp, Gouda en Schoonhoven en Alphen aan den Rijn en Schiphol. Er wordt ook gewerkt aan de introductie van R-net bussen in het concessiegebied Drechtsteden – Alblasserwaard-Vijfheerenlanden in 2017. De verbinding tussen Rotterdam en Oud-Beijerland moeten opgeleverd wordt voor 2019.

Er wordt niet alleen ingezet op nieuwe busverbindingen, maar ook extra treinreizen. Als aanvulling op de R-net treinen tussen Alphen aan den Rijn en Gouda en de frequentieverdubbeling daar, volgen dit jaar en begin 2018 de opening van de nieuwe stations Boskoop Snijdelwijk en Waddinxveen Triangel. Het R-net concept wordt eind 2018 ook geïntroduceerd op de MerwedeLingelijn tussen Dordrecht en Geldermalsen.

Bereikbaarheid

De provincie investeert dus in hoogwaardig openbaar vervoer, onder andere omdat de bestaande verbindingen een succes zijn. Er blijken zelfs meer reizigers voor de bus te kiezen dan voor de auto. “Zo weten meer reizigers het openbaar vervoer te vinden”, stelt gedeputeerde Floor Vermeulen. “Het is een van de maatregelen, naast investeringen in wegen, fiets en vervoer over water, waarmee de provincie de bereikbaarheid verbetert.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

3 reacties op “Zuid-Holland investeert in hoogwaardige spoor- en buslijnen”

Jan Klaas|27.09.17|17:25

Leuk, nog meer een random label wat letterlijk niks doet op bussen wat geld verspilt, Rnet of niet zolang de bus naar zo’n standaard rijd maakt verder geen verschil. Het is alleen maar erg duur.

Henk Angenent|03.10.17|12:24

VVD66 in ZH verft wat bussen op drukke lijnen rood, zet er RNet op en schaft de rest van de buslijnen af. Want ja, zo’n RijnlandRoute van 4 km is met 1 miljard euro wel errug duur…

Roel Bartlema|12.10.17|17:00

En dan te bedenken dat de RijnlandRoute aangelegd wordt met geld dat in eerste instantie voor de RijnGouweLijn bestemd was…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.