‘Goed materieel verbetert comfort van chauffeurs en bestuurders’

Gepubliceerd op 02-10-2017 om 08:54

Het is voor het werkcomfort van chauffeurs binnen het OV belangrijk dat ze met goed materieel werken. Treinen, bussen, trams en metro’s krijgen met vaste regelmaat een onderhoudsbeurt, maar naar de stoelen waarop deze werknemers dagenlang zitten wordt nauwelijks gekeken. “Vaak wordt hier pas actie ondernomen als mensen gaan klagen, maar dan is het vaak te laat”, aldus Evert Mallie van EBLO Seating. 

Door preventief onderhoud te plegen aan de stoelen, kan worden voorkomen dat chauffeurs te lang op slechte stoelen zitten en daardoor het ziekteverzuim of klachten toeneemt. Goed materiaal verhoogt het welzijn en comfort van de gebruiker, maar momenteel komen rug- en schouderklachten nog steeds veel voor bij OV chauffeurs. Bovendien scheelt dit ook in kosten voor vervoerders, want door op tijd onderhoud uit te voeren gaan stoelen langer mee.

Preventief onderhoud

Met goed onderhoud is het mogelijk om een stoel in een voer- of vaartuig beduidend langer te gebruiken dan nu vaak het geval is. “De Vlaamse vervoerder gooide de bestuurdersstoel na een jaar of 6 weg, maar door een beetje meer onderhoud te plegen, kan die nu makkelijk 10 jaar mee. Nog wel langer zelfs”, vertelt Mallie.

Onderhoud aan stoelen wordt vaak genegeerd, merkt hij. Dat komt met name door een ‘onderhoudsvrije stoel’ die enkele jaren terug op de markt is gebracht door het Duitse bedrijf Isringhausen. Daardoor werd helaas bij sommige vervoerders het idee geschapen dat hier nooit iets mee hoeft te gebeuren. “Het is een hoogwaardige stoel, maar alles dat beweegt heeft service nodig.”

Vervuiling

“Een stoel wordt soms tot wel 18 uur per dag gebruikt en maakt miljoenen bewegingen”, legt Mallie uit. “Diverse invloeden, vervuiling en intensief gebruik kunnen na een aantal jaar toch problemen gaan geven. Zo is het mogelijk dat onderdelen afbreken, kunnen de schuimdelen in de stoel vorm en comfort verliezen of stelt de stoel minder snel of goed in, waardoor bestuurders niet meer op de juiste manier zitten.”

Verder is er ook sprake van vervuiling. “Als wij onderhoud plegen aan stoelen, vinden we naast stof, ook muntjes, pennen, kauwgom en andere zaken die er niet thuishoren. In de nieuwe generatie stoelen hoef je aan de bewegende delen weinig meer te doen, maar je moet wel gewoon preventief onderhoud plegen. Daardoor kun je levensduur van de stoel verlengen.”

Voldoende kennis

Nu is het niet zo dat de stoelen helemaal genegeerd worden. In de werkplaatsen van vervoerders wordt wel degelijk gekeken naar de staat van de stoel. Maar Mallie meent dat in die werkplaatsen niet altijd voldoende kunde aanwezig is. Een andere drempel is dat deze werkplaatsen niet aan de juiste onderdelen kunnen komen om goed onderhoud te plegen.

EBLO biedt de mogelijkheid om preventief onderhoud te plegen, waarmee de levensduur van de stoel kan worden verlengd. Het bedrijf kan een zogenaamde midlife revisie uitvoeren, waarbij de OV-stoelen worden gecontroleerd op 32 punten. Daarbij valt te denken aan de demping van de stoel, de instellingen, de veiligheid en de schuimdelen die worden nagemeten. De stoelen worden gereinigd en behandeld met speciale vetvrije smeermiddelen.

Bovendien hoeft er nooit een voertuig uit te vallen, want EBLO kan ruilstoelen ter beschikking stellen. “De vervoerder krijgt tijdelijk een andere stoel, terwijl wij de revisie uitvoeren. Wij kunnen op zo’n moment ook de historie volgen van een stoel. Dus we kunnen ook zeggen dat een onderdeel nu nog goed is, maar over een jaar beter vervangen kan worden. Daar zorgen wij voor en zo is de vervoerder op de langere termijn goedkoper uit.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.