Tender voor monitoringsonderzoek in Amsterdamse concessies

Gepubliceerd op 04-10-2017 om 11:21

De vervoerregio Amsterdam heeft een tender uitgeschreven voor een kwaliteitsonderzoek van de concessies van GVB, Connexxion en EBS in 2018 en 2019. Dit onderzoek moet uitgevoerd worden door mystery guests. De Vervoerregio wil de concessies monitoren om inzichtelijk te krijgen in welke mate de afspraken worden nagekomen door de vervoerder.

Het gaat om onderzoek naar het bus-, tram- en metrovervoer in vier concessies in de vervoerregio, namelijk Amsterdam, Amstelland-Meerlanden, Waterland en Zaandam. Door hier mystery guests in te zetten, wordt op een onopvallende manier gemeten of de kwaliteit van een reis voldoet aan enkele vooraf opgestelde eisen. Het Programma van Eisen voor de aanbesteding is deze week gepubliceerd.

Onderscheid concessies

Hoewel er sprake is van een overkoepelend onderzoek waarbij één partij vier verschillende concessies onder de loep neemt, wil de Vervoerregio wel dat er verschil wordt gemaakt in de onderzoeksresultaten. Dit komt onder andere omdat niet in alle concessies dezelfde modaliteiten rijden. In de stad rijden trams en metro’s, terwijl in AML naast bussen bijvoorbeeld ook deelfietsen en deelauto’s rijden. In Waterland en Zaanstreek behoren de toeristenbussen tot het onderzoek.

Verder zijn er per concessie verschillende afspraken gemaakt en daarom mogen de monitoringsresultaten verschillen. Het aantal metingen dat moet worden uitgevoerd, verschilt bovendien ook per concessie. In de bussen in AML moeten 500 metingen worden uitgevoerd en 550 in Amsterdam, terwijl in Waterland 200 metingen genoeg is en in Zaanstreek zelfs 125. Maar juist door onderscheid te maken tussen de vier concessiegebieden, kunnen ze met elkaar vergeleken worden.

Noord/Zuidlijn

De winnaar van de aanbesteding zal bovendien ook verantwoordelijk worden voor de monitoring van het metrovervoer op de Noord/Zuidlijn. Wanneer hier metro’s gaan rijden, zorgt dit voor een flink aantal aanpassingen in het lijnennetwerk. Nu al heeft dat uit verschillende hoeken tot kritiek geleid. “In het onderzoek moet rekening worden gehouden met een wijziging in het totale lijnennet na deze datum”, aldus de Vervoerregio in het Programma van Eisen. “Daarnaast dient rekening te worden gehouden met eventueel andere wijzigingen in de lijnvoeringen die gedurende de onderzoeksperiode kunnen plaatsvinden.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.