Elektrische bussen in AML pas in april de weg op

De 100 elektrische bussen voor de concessie Amstelland-Meerlanden zullen enkele maanden later gaan rijden dan gepland. Vervoerder Connexxion wilde eigenlijk bij de aanvang van de concessie op 10 december meteen alle elektrische bussen inzetten, maar er is vertraging ontstaan bij het realiseren van de benodigde laadinfrastructuur op Schiphol. Daarom kunnen de bussen pas in april de weg op. 

De inzet van elektrische bussen was een belangrijk element in de concessie van elektrische bussen en Connexxion heeft toegezegd om in deze concessie de grootste elektrische busvloot in te zetten. Deze bussen rijden op het Schipholnet en een deel van het R-net in deze regio. De omgeving van Schiphol blijkt complexer te zijn dan vooraf verwacht.

Laadinfrastructuur

De vertraging is veroorzaakt omdat het lastiger blijkt om de benodigde laadinfrastructuur te realiseren, die gepland is op Schiphol bij P30, bij de remise van Connexxion aan de Cateringweg, op busstation Schiphol Noord en bij de stalling in Amstelveen. “Het ontwikkelen van laadvoorzieningen voor 100 elektrische bussen is zeer innovatief, maar ook complex vanwege de schaalgrootte en omdat de laadvoorzieningen op meerdere locaties ontwikkeld moeten worden”, legt Connexxion uit.

“Daarnaast bleek er meer ruimte nodig voor de laadinfrastructuur dan in eerste instantie was ingeschat met als gevolg ook meer aanvullende activiteiten waaronder uitgebreider bodemonderzoek.” De vervoerder belooft wel om waar mogelijk wel al elektrische bussen in te zetten tussen 10 december en 1 april. In latere jaren van de concessie wordt de elektrische busvloot nog verder uitgebreid, want Connexxion heeft de ambitie om uiteindelijk meer dan 90 procent van de reizigers in de concessie Amsterdam Meerlanden in zero-emissie voertuigen te vervoeren.

Nieuwe dienstregeling

Connexxion beloofde in de bieding op de concessie niet alleen elektrisch vervoer. Op drukke lijnen worden dubbeldekkers ingezet, waardoor er meer zitplaatsen beschikbaar komen. Verder wordt er een nieuwe dienstregeling ontwikkeld, die de kwaliteit van het OV in de regio moet verbeteren. “De reiziger krijgt snellere en frequentere verbindingen, een 24-uurs openbaar vervoeraanbod, een flexsysteem voor openbaar vervoer op aanvraag én aanvullende mobiliteitsdiensten zoals deelauto’s.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.