GVB voldoet als eerste OV-bedrijf aan status Systeemtoezicht ILT

De komende twee jaar krijgt GVB niet meer te maken met onverwachte controles van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) naar de naleving van de regels voor het vervoeren van personen. Als eerste OV-bedrijf in Nederland heeft GVB Bus de status Systeemtoezicht verworven. De vervoerder bewaakt de naleving van de WP2000, arbeidstijdenwet en veiligheid en duurzaamheid goed genoeg dat het bedrijf zelf mag rapporteren aan ILT over de bevindingen. “Het is een mooi compliment voor GVB dat de ILT dit vertrouwen heeft”, aldus Debby Woesthuis, vervoermanager Bus bij de Amsterdamse stadsvervoerder.

Deze status betekent dat GVB Bus in ieder geval twee jaar lang zelf de systemen en processen mag controleren en bijhoudt wat goed gaat en wat beter kan. Over de bevindingen moet GVB Bus dan eens per jaar rapporteren aan ILT. De stadsvervoerder is erg blij met het bereiken van deze status. “Je bereikt dit niet zomaar”, legt Woesthuis uit. “Dit is een lang proces, maar ILT gaat nu bij GVB op een ander manier toezicht houden.”

Naleving wetten en regels

De Inspectie Leefomgeving en Transport controleert of alle busbedrijven de Arbeidstijdenwet, de Wet- en het Besluit Personenvervoer 2000 en de Arbeidsomstandighedenwet goed naleven. Het is echter de bedoeling dat bedrijven dit steeds meer zelf doen. ILT inspecteert daarvoor wel of de leiding van het bedrijf de verantwoordelijkheid neemt bij het naleven van de juiste regels, maar ook of het personeel over de juiste kennis beschikt om wet- en regelgeving na te leven en in hoeverre het bedrijf in de processen zogenaamde ‘beheersingsmaatregelen’ heeft opgenomen voor problemen.

Als OV-bedrijven voldoen aan alle criteria, kunnen ze de status Systeemtoezicht krijgen. “Na een audit van de ILT is gebleken dat wij dusdanig in control zijn over de naleving, dat we nu zelf onze processen mogen controleren en rapporteren aan de inspectie”, aldus Woesthuis. “Het gaat dus veel meer om vertrouwen.” Om dit te bekrachtigen is deze week een handhavingsconvenant ondertekend.

Personeel

De ILT was bij GVB Bus ook onder de indruk van de betrokkenheid bij het personeel om de processen op de juiste manier uit te voeren. De Inspectie heeft namelijk tijdens de audit interviews uitgevoerd met medewerkers in alle gelederen van GVB, dus ook met chauffeurs en monteurs. “Het is logisch dat ik enthousiast was, maar ILT kreeg vanuit alle gelederen reacties dat de mensen het goed wilden doen en nog verder wilden verbeteren”, vertelt Woesthuis. “Daarom hebben we deze status nu ook gekregen.”

Het doel van het Systeemtoezicht is om de verantwoordelijkheid voor de naleving van wet- en regelgeving meer bij vervoersbedrijven zelf te leggen. Normaal controleert ILT OV-bedrijven en andere bedrijven in het wegvervoer door op willekeurige momenten inspecteurs langs te sturen, die dan in de boeken duiken en de rijtijden gaan toetsen.  Door het Systeemtoezicht worden bedrijven echter gestimuleerd om meer verantwoordelijkheid te nemen voor veiligheid en duurzaamheid. Bovendien moeten bedrijven minder last hebben van de overheid.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.